3 december 2008 - Vlak na de Mazda3 Sedan werd de Hatchback onthuld. De ?3? heeft veel trekjes van z?n grote broer, de Mazda6, meegekregen met als gevolg dat de auto meer volwassen oogt. Nu Mazda meer details over de 5-deurs variant heeft vrijgegeven, lichten we deze nog eenmaal uit. De Mazda3 Hatchback in detail.
De Mazda3 Hachtback (en Sedan) is duidelijk een meer volwassen auto geworden, nu het meer in lijn ligt met z’n grote broer de Mazda6. Een vloeiende overloop van de verschillende panelen zorgen voor een dynamische en sportieve uitstraling. De Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra en andere consorten in dit C-segment krijgen er een sterke concurrent bij. Als de Mazda3 ook nog eens net zo goed rijdt als de ‘6’ wordt de definitieve beslissing voor de koper helemaal op de proef gesteld. Maar voordat we echt weten hoe de nieuwe Mazda3 rijdt en aanvoelt, moeten we wachten tot ergens in 2009. Dan staat hij - en de 3-deurs Sedan - bij de dealer. Voorlopig kunnen we alleen de specificaties vergelijken.
Interieur en uitrusting
Grotere buitenmaten ten opzichte van z’n voorganger resulteren in meer bewegingsvrijheid binnenin. Ook de sportieve kenmerken van het exterieur heeft zijn uitwerking op het interieur. Het eenvoudige doch sportieve dashboard is overzichtelijk. Bijzonder spannend is het niet. Mazda3 belooft nieuwe verbeterde (zachte) materialen, een verfijnde afwerking en een hoger isolatieniveau. Nieuwe stoelen bieden meer ondersteuning, terwijl optionele sportstoelen (inclusief geheugenfunctie) zijn weggelegd voor het betere stuurwerk. Muziekliefhebbers kunnen worden verwend met het Bose surround audiosysteem met 10 speakers, AudioPilot voor geluidscompensatie en een Centerpoint surround systeem. Voor de zakelijk rijder is tevens een Bluetooth-aansluiting voor de GSM interessant.
Veiligheid
In deze klasse van de zakelijke rijder speelt veiligheid ook een belangrijke rol bij de aanschaf. Op dit gebied probeert de Mazda3 de koper te overtuigen met standaard actieve hoofsteunen, zes airbags, ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), dynamische stabiliteitsregeling (DSC) en een systeem voor noodstopsignalering (ESS). Tevens als luxe te kenmerken zijn er optioneel Bi-Xenon koplampen met optioneel adaptief verlichtingssysteem, een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer (RVM), een bandenspanningcontrolesysteem (TPMS) en een verwarmde voorruitte verkrijgen
Motorenkeus
Bij de marktintroductie is er keus uit twee benzine- en drie dieselmotoren. Alleen zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak behalve de sterkste diesel. Die heeft een 6-bak. Optioneel is er een vijftraps automaat leverbaar. Een 1.6 liter met 105 pk en 145 Nm koppel trapt het benzinegamma af, gevolgd door een 2.0 liter met 150 pk en 187 Nm. Respectievelijk verbruiken ze 6,3 en 7,7 liter per 100 kilometer. Diesels zijn er in de vorm van de 1.6 CiTD met 109 pk en 240 Nm koppel. Het gemiddeld verbruik van deze instapdiesel blijft steken op 4,9/100km en de CO2-uitstoot bedraagt 119 gr/km. De krachtigere oliestokers zijn geheel nieuw en hebben een cilinderinhoud van 2.2 liter. Er zijn twee verschillende vermogensgradaties leverbaar. De ´standaard´ beschikt over 150 pk en 360 Nm koppel en de high-power over 185 pk en 400 Nm. Onlangs reden we met de laatste in combinatie met de Mazda6. Ondanks het hoge vermogen verbruikt de high-power in de Mazda3 niet meer dan 5,6/100km diesel. De 150 pk sterke CiTD verbruikt maar marginaal minder, namelijk 5,4l/100km. De uitstoot is vastgesteld op 149 gr/km (HP) en 144 gr/km (SD).Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com