13 september 2017 - Het is prijsschieten voor hot hatch-liefhebbers. Na een Ford Fiesta ST, Toyota Yaris GRMN, Seat Leon Cupra R en snellere Swift Sport van Suzuki is dit de nieuwe Volkswagen Polo GTI.
Het is uiterst leuk om te merken dat automerken niet langer een eeuwigheid wachten voor ze de absolute smaakmaker van een specifiek model uitbrengen, waardoor liefhebbers eerder kunnen genieten van de veelal hogere prestaties en het aangedikte uiterlijk. Ford doet het voortaan, Suzuki ook en nu blijkt tevens Volkswagen zeer kort op de gewone Polo de GTI-uitvoering naar voren te schuiven. Sterker, ze komen zowat tegelijk bij de dealer aan.
Krachtiger, niet sneller Het mag geen verrassing zijn dat de nieuwe Polo GTI weer ietsje krachtiger is dan z'n voorganger: 200 versus 192 pk voorheen. Een marginale pk-winst weliswaar, maar toch. Beetje een domper is wel dat de nieuwe GTI er hierdoor niet sneller op is geworden. Nog altijd kun je ermee in 6,7 seconden naar de 100 km/h spurten. Wel is dit niet langzamer dan z'n gedoodverfde rivaal, de Fiesta ST. Iets dat voor Volkswagen het voornaamste zal zijn. Wel geven die 8 extra pk's de topsnelheid een zetje van 1 km/h. Bij 237 km/h wint de luchtweerstand het voortaan van de gelikte GTI-koets.
Echter er is hoop... Enigszins teleurgesteld in de prestaties? Er is hoop. Opvallend genoeg lepelt Volkswagen namelijk niet langer de nog piepjonge 1.8 TSI in de Polo GTI maar zowaar dezelfde tweeliter als in de gelijkgezinde Golf. En we weten allemaal waartoe dat blok in staat is"¦ Of laat Volkswagen anders zelfs met een Polo Clubsport S komen. Dat zou pas een feest zijn.
Richtprijzen Overigens gelden beschreven prestaties voor de versie met DSG-automaat. Deze zal nog dit jaar te koop zijn, wederom rond 28 mille. De manuele Polo GTI volgt in 2018 tegen een vraagprijs die zo'n 2.000 euro lager zal liggen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.