5 september 2017 - Kia heeft haar grootste model in Europa, de Sorento, herzien. Eind dit jaar staat 'ie bij de dealer en wil je alvast weten wat er zoal aangepast is, lees dan verder.
Sinds de (op)komst van de Sportage en eveneens de Niro is de Sorento weliswaar niet meer Kia's meest verkochte SUV in Europa, maar nog altijd belangrijk, aldus de Zuid-Koreanen. Bijna 16.000 verkochte exemplaren in 2016 is immers nog steeds een heel verdienstelijk aantal en aangezien alle beetjes helpen bovendien, zal de Sorento blijvend in de Europese prijslijsten van het merk te vinden zijn. Voorzien van een facelift.
Exterieur Herkennen doe je de Kia Sorento voortaan aan een hertekende voor- en achterzijde, koplampen en achterlichtunits voorzien van LED's en meer chroom in de reeds welbekende 'Tiger nose'-grille. De veranderingen zijn subtiel en dat heeft alles te maken met het feit dat de huidige Sorento nog geen 2,5 jaar oud is. Oftewel, piepjong. Nieuw op het kleurenpalet zijn Rich Espesso en Gravity Blue, en bij de wielenprogramma zijn er ook frisse 17 en 19 inch exemplaren te vinden.
Interieur Binnenin cialmt Kia betere en zachtere materialen toe te passen. Ook anders dan voorheen is het stuurwiel, evenals het instrumentencluster, het LCD-display voor de klimaatcontrole en het 8 inch display voor het infotainmentsysteem. Zo ondersteunt het multimediasysteem nu ook Apple CarPlay en Android Auto. De middenconsole is optioneel te voorzien van een handige draadloze inductie-oplader voor de smartphone.
8-traps automaat Op technisch vlak is er misschien nog wel het meeste nieuws te melden, te weten een gloednieuwe 8-traps automaat die nog niet eerder een SUV van Kia werd toegestopt en de oude 6-traps vervangt.De transmissie is geheel door Kia ontwikkeld en wordt geprezen door een soepele schakelgedrag en bijdrage aan een lager brandstofverbruik. De automaat wordt standaard geleverd in combinatie met de 2.2 liter dieselmotor en zou in deze combinatie gemiddeld 13 gram minder CO2 uitstoten in vergelijk met de uitgezwaaide automaat. Iets dat doorgaans een gunstig effect heeft op de prijzen. Bovendien bevat de 8-traps vier rijmodi: Eco, Comfort, Sport en Smart. Elke modus heeft invloed op de respons op het gaspedaal en het karakter van de elektronische stuurbekrachtiging. De Smart Mode 'leert' van de rijstijl en voorkeuren van de bestuurder en anticipeert daarop en wisselt automatisch tussen de modi Eco, Comfort en Sport.
GT Line Het motorpalet blijft ongewijzigd. Daarop prijkt wederom slechts éen variant: de eerder al eventjes genoemde diesel met 200 pk en 441 Nm aan koppel. Wel is deze in een nieuwe jas te verkrijgen onder de noemer GT Line. Deze uitvoering brengt de Sorento enige sportiviteit toe via onder andere mistlampen met vier LED-pitten, rode remklauwen, prominente instaplijsten, onderscheidende dubbele verchroomde uitlaatpijpen en meerdere GT Line-badges. Verder zijn de stoelen in de GT-Line bekleed met zwart leder voorzien van ruitpatroon, contrasterende grijze stiksels en geborduurde GT Line-logo's. Specifieke schakelflippers en satijnchromen interieuraccenten verhogen de sportieve sfeer nog verder.
Veiliger Weer wat veiliger is de Sorento ook. Dankzij het zogenoemde Drive Wise, een soort verzamelnaam voor meerdere rij- en veiligheidssystemen. Driver Attention Warning bijvoorbeeld, dat afleiding of vermoeidheid van de bestuurder herkent en indien een waarschuwing afgeeft. Andere verhoogde veiligheid wordt geboden met Lane Keeping Assist System, grootlichtassistentie en LED-koplampen met dynamische bochtverlichting. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.