21 augustus 2017 - Porsche telt af naar de nieuwe Cayenne. Met het oog op het publieksdebuut welteverstaan, want Porsche zelf hoef je niets meer te vertellen over de derde generatie van haar top-SUV. Wat wil je na reeds 4,4 miljoen(!) testkilometers.
Stel je toch eens voor. 4,4 miljoen kilometer; dat is 110 maal de aarde rond. Door weer en wind, bij tempratuurverschillen tot wel 90 graden Celsius en dit alles in slechts een paar jaar ontwikkelingstijd. Kortom, bij Porsche kennen ze de nieuwe Cayenne al van binnen en buiten, tot op het eerste schroefje. Dat moet ook wel, want in Zuffenhausen zijn ze voornemens de derde generatie tot een nog groter kassucces te maken dan de twee voorgaande generaties. Best ambitieus bij de wetenschap dat daarvan de gezamenlijke teller al op 760.000 verkochte exemplaren staat sinds de introductie in 2002.
Verder uitgebalanceerd Wat Porsche er zoal aan heeft gedaan om de nieuwe Cayenne nog beter te maken dan zijn voorgangers? Een naar eigen zeggen 'nog betere balans en harmonie tussen comfort en sportiviteit' gepaard met een 'ongekende bouwkwaliteit'. De omstandigheden waarin de nieuwe Porsche Cayenne aan de tand is gevoeld zijn zo zwaar geweest dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat een toekomstige eigenaar hiermee ooit te maken krijgt.Maar uiteraard is er ook onder normale omstandigheden getest en niet alleen in de zinderende hitte van Death Valley en het ijskoude Alaska. Binnen enkele maanden legden de prototypes daarbij tot wel 240.000 km af, waaronder in het krankzinnige stadverkeer van Chinese metropolen en op testbanen in Zweden, Finland en Spanje. Ook maakten offroad-tests in Zuid-Afrika, Japan en Nieuw-Zeeland deel uit van de testlocaties, en op 29 augustus zullen we krijgen te zien waartoe dat alles heeft geleid.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.