Mazda SkyActiv-X: geen turbobenzine, wel compressie-ontsteking
8 augustus 2017 - Onder de noemer 'Sustainable Zoom-Zoom 2030' heeft Mazda haar motorenstrategie voor de komende jaren uitgerold. En daar zit een zeer een op papier knap staaltje techniek tussen.
Terwijl zowat ieder andere autofabrikant naar turbotechnologie, hybride of volledig elektrisch aangedreven auto's grijpt, blijft Mazda de voorkeur uitspreken voor atmosferische benzinemotoren. weliswaar niet zomaar benzinemotoren, zo weten we inmiddels heel goed onder de noemer SkyActiv, maar behoorlijk vernuftige krachtbronnen met een ongekende compressieverhouding, waardoor de Japanners in de alsmaar strenger wordende race om de CO2-grammetjes kunnen blijven meedoen. Niettemin staat Mazda niet stil. En de volgende stap die het heeft aangekondigd is SkyActiv-X, motoren die benzine ontbranden door louter compressie. Zoals een dieselmotor dat tot nu toe enkel kan dus.
Vaarwel boogies Al sinds de uitvinding van de Otto-motor (150 jaar geleden) moet het benzine-luchtmengel expliciet aangestoken worden om de zuigers van een benzinemotor in beweging te krijgen. Boogies volstaan daarin al een heel lange tijd. Maar bij Mazda's nieuwe generatie SkyActiv-X-motoren zijn die niet langer meer benodigd. De compressie-ontsteking neemt dit over, net als bij een dieselmotor waarbij het dieselolie-luchtmengsel spontaan ontbrandt door compressie.
Grote winst in efficiëntie Aangekondigd wordt dat de eerste Mazda's met SkyActiv-X in 2019 zullen verschijnen. En die auto's zullen tussen de 10 en 30% procent meer koppel leveren dan de huidige SkyActive-G-motoren, tegen een benzineverbruik dat wel 30% lager ligt en zelfs met 35 tot 45% in vergelijking met een tien jaar oude Mazda-benzinemotor met dezelfde cilinderinhoud.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.