5 juli 2017 - 'De gigantische wildgroei aan modellen bij zowat ieder automerk raakt een keer verstrikt en stikt'. Stilletjes roepen wij dit al jaren en de eerste tekenen daarvan doemen nu op. Met name bij de luxemerken die dan ook de kroon spannen qua aanbod.
De vraag naar nieuwe auto's in Europa stijgt welhaast met de dag. Een ontwikkeling waarvan " logischerwijs " bijna alle merken de vruchten plukken. Ook die hoog op de premiumladder. Nederland is daarin overigens een buitenbeentje met relatief veel premiummerken in de top-10 van bestverkopende automerken.De cijfers zijn echter minder rooskleurig buiten Europa. Azië, en dan meer specifiek China, blijft achter bij de verwachtingen. En die waren juist zeer ambitieus. En ook in de Verenigde Staten wil het minder vlotten dan gedacht. De bijgestelde prognose laat zien dat daar zo'n één miljoen auto's minder zullen worden verkocht dan in 2016. Een verlies van meerdere procenten.
Guerrillamarketing Het zijn vooral de Europese luxemerken die in het land van Uncle Sam met de handen in het haar zitten. De oorzaak? Het is niet zo eenvoudig daar precies een vinger op te leggen, maar niemand is het ontgaan dat merken als BMW en Mercedes jarenlang er een agressieve productstrategie op hebben zitten. Geholpen door lagere design- en ontwikkelingskosten (waaronder gemeenschappelijke platformen) zijn zij, maar ook Audi en zelfs Jaguar, het afgelopen decennia in elke denkbare niche gedoken.
Merktrouw is op sterven na dood Volgens analisten, onder meer bij het gerespecteerde onderzoeksbureau Edmunds, is een dergelijke productstrategie nooit zonder gevaren. Door modellen voor erg specifieke niches te bouwen, wordt immers naar de hand gedongen van de meest modegevoelige klanten. En laat die doelgroep nu niet bepaald merktrouw zijn. Zodra er een ander model hip en trendy is stapt men over, ongeacht het embleem op de motorkap of in de grille.Edmunds verklaart zo onder meer de verkoopdaling van de relatief smaakgevoelige Mercedes-Benz CLA. De verkoop van die compacte vierdeurs-coupé beleeft nu zomaar eventjes een duikvlucht van 37% ten opzichte van vorig jaar, ondanks een recente facelift.
Iets met bomen en een bos Andere analisten, die worden bijgestaan door vertegenwoordigers van de grootste Amerikaanse dealergroepen, merken verder op dat het alsmaar uitdijende leveringsgamma bij automerken verhoudingsgewijs te weinig nieuwe klanten lokt. Het enorm aanbod wordt als verwarrend beschouwd door de potentiële klant, waarbij de BMW 3-serie als illustratie wordt gebruikt.Het aanbod bestaat namelijk uit een conventionele sedan, stationwagen en de vijfdeurs GT. Maar er is ook nog een apart vermarkte hybride. Neem je er de 4-serie bij, dan heb je op een identieke technische basis tevens nog een coupé, cabrio en een vierdeurs-coupé (die eigenlijk vijf deuren heeft). 'Veel consumenten zien door de bomen het bos niet meer en haken af', zo wordt gesteld.
Contraeffect Wat de wildgroei aan (optisch) verschillende modellen wél teweegbrengt, is een constante verschuiving van trouwe klanten. Het zijn vooral zij, zo bevestigen ook dealerorganisaties, die wisselen tussen de nieuwe carrosserievarianten. 'Echter het was de bedoeling om marktaandeel te winnen, maar het resulteert vooral in kannibalisme', aldus marktexperts.
Wie niet luisteren wil... Audi kondigde eerder al aan nieuwe strategische keuzes te maken in z'n productbeleid. Dat moet ervoor zorgen dat haar productgamma niet té veel verbreed. BMW en Mercedes-Benz gaven eerder al toe dat hun aanbod te complex was, maar beide merken nemen vooralsnog geen ingrijpende maatregelen. Zo lanceert BMW de komende periode immers ruim 40 nieuwe modellen en modelvarianten, en ook andere merken doen het nauwelijks minder rustig aan. Hoelang zal de auto-industrie dit nog volhouden?Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.