13 juni 2017 - Hyundai heeft eindelijk zijn compacte crossover gepresenteerd. Dit is de Kona, een SUV met een opvallende look, geavanceerde technologie en vierwielaandrijving als optie.
Het aanbod voor mensen die zoeken naar een crossover wordt steeds groter. Hyundai besefte dan ook dat het niet weg zou komen met een doorsnee ontwerp en opties die je ook op concurrerende modellen tegen kunt komen. Denk aan de vierwielaandrijving, een optie die lang niet alle concurrenten aanbieden.
Nieuw platform De Kona is gebouwd op een compleet nieuw platform en laat qua design zien welke kant Hyundai op wil. Kijk naar de voorkant en je ziet meteen een paar opvallende zaken: de richtingaanwijzers en de koplampen zijn gesplitst, de grille is lekker groot en er wordt volop gebruik gemaakt van zwart kunststof voor een stoerdere look.
Motoren Hyundai biedt de Kona aan met verschillende motoren. De instapper is de 1.0-liter turbomotor, goed voor 120 pk. Heb je wat meer vermogen nodig, dan ga je voor de 1.6-liter turbo met dik 177 pk. Later komt ook de 1.6-liter dieselmotor beschikbaar. Alleen de krachtigste versie is beschikbaar met vierwielaandrijving, terwijl alleen de benzinemotor leverbaar is met zeventraps automaat met dubbele koppeling.
Interieur Hyundai belooft Kona-bezitters meer binnenruimte dan de concurrentie. Zo heb je veel hoofdruimte, kun je de achterbank volledig plat leggen en is de kofferbak ingedeeld in meerdere lagen. Qua technologie heb je niets te klagen, want je hebt de keuze uit Apple CarPlay en Android Auto op een touchscreen van vijf, zeven of acht inch. Daarnaast is ook het head-up display een interessante optie.
Veiligheid Hyundai biedt ook verschillende veiligheidssystemen aan, al is het nog niet duidelijk of deze standaard of optioneel zijn. Denk aan blind spot warning, traffic collision warning, driver attention warning, high beam assist en lane keep assist. De Kona moet in augustus bij de Europese Hyundai-dealers staan.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.