26 mei 2017 - De nieuwe M5 staat te poppelen om het strijdtoneel te betreden. Niet zo gek, want Mercedes-AMG heeft zopas de E 63 4Matic gelanceerd en die beschikt over vergelijkbare prestaties en rijfeatures, zoals instelbare achterwielaandrijving. Om erger te voorkomen heeft BMW in een reactie daarop alvast de belangrijkste details van de nieuwe M5 bekendgemaakt.
De nieuwe BMW M5 zal ergens in de tweede helft van dit jaar te koop zijn, kort na een wereldpremière op de IAA in Frankfurt. Dat betekent dat de Mercedes-AMG E 63 4Matic minstens een half jaar vrij spel heeft (de niet meer zo jonge Audi RS 6 eventjes buiten beschouwing gelaten) om met diens verpletterende prestaties de harten van gefortuneerde à¼bersedan-fanaten te veroveren. Dat is tegen het zere been van BMW M, want er zijn immers weinig mensen die behoefte hebben aan zowel een nieuwe E 63 AMG als een M5 als daily driver. En dus zoeken ze in Mà¼nchen alvast bonje op papier.
40 pk erbij, kilo's eraf Om de concurrentie in theorie alvast een hak te zetten, trapt BMW af met een uitgebreide fotoserie van de nieuwe M5. Hetzij nog gehuld in camouflagepak, maar er is weinig fantasie voor nodig om nu al in te zien dat de M5 ook visueel over zelfverzekerde spierballen beschikt.De bron van al dat uiterlijk vertoon schuilt zich natuurlijk onder de kap. Opnieuw een 4.4 liter V8 met meerdere turbo's. Echter ditmaal niet bedeeld met 560 pk maar 'minimaal' 600 pk, waarmee de M5 qua vermogen tussen de twee uitvoeringen van de E 63 AMG in gaat zitten. Reken zodoende gerust op een acceleratie naar 100 km/h in minder dan 4 seconden, mede dankzij het verliezen van kilo's. Hoeveel de gewichtsreductie bedraagt is niet bekend.
Vijf rijstanden Wat je natuurlijk al wist is dat de nieuwe M5 de eerste van alle generaties zal zijn met vierwielaandrijving. Hiermee gaat BMW haar aartsrivaal uit Affalterbach achterna, want de E 63 AMG beschikt voortaan ook standaard over AWD. Een noodzakelijk kwaad om het alsmaar toenemende motorvermogen nog effectief over te kunnen brengen op het wegdek. Anderzijds, techniek dient de mens en aangezien zich dat ook alsmaar doorontwikkeld hebben de BMW M-techneuten een geheel eigen systeem bedacht waardoor de nieuwe M5 toch als een volwaardige achterwielaandrijver valt te rijden. Na een simpele druk op de knop. Ja, je leest het goed: in 2WD-mode kan het xDrive-systeem alle trekkracht naar de achterwielen sturen waarna de M5 sneller met zijn kont zal gaan schudden.Vragen de omstandigheden om meer tractie en grip? De nieuwe M5 zal nog vier andere rijmodi kennen, waaronder 4WD Sport waarbij het beste van twee werelden wordt geboden. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.