Renault start proef rond al rijdend opladen van EV
23 mei 2017 - Toegegeven, de testpilot wordt niet gedaan met de meest charmante Renault, maar hé, je moet ergens beginnen als elektrisch rijden daadwerkelijk de toekomst heeft. Het idee van de Fransen om accu's van een EV al rijdend op te kunnen laden valt zodoende alleen maar toe te juichen.
Vergis je niet: het gaat hier niet op mondjesmaat bijladen, zoals diverse elektrische auto's dat al kunnen via regeneratie, maar om in hoger tempo opladen van de ingebouwde accu's, zodat een bekabelde stekker in principe achterwege gelaten kan worden. Draadloos dus, en wel via inductie. Een dingetje is wel dat er een speciaal (en peperduur) wegdek nodig is om dit mogelijk te maken.
Duurt lang Het gaat de betere kant op, maar niettemin verloopt opladen van elektrische auto's via een stekker gaat nog altijd vrij traag. Zelfs via een zogenoemde snellader die in het meest gunstige geval een accupakket voor 80% kan opladen in een half uur. Daar valt best mee te leven wanneer de af te leggen afstand gering is, maar dat wordt een ander verhaal wanneer de bestemming ver(der) weg ligt. Op een gegeven moment is je neus wel uitgehold.
Versailles als testlocatie Renault en de fabrikant van laadtechnologie Qualcomm denken zodoende dat al rijdend opladen dé oplossing is, en daar kunnen ze weleens gelijk in hebben. Nabij Versailles is momenteel een proef gaande met een speciaal wegdek van 100 meter lang. Het wegdek bevat technologie dat in principe hetzelfde werkt als een systeem dat statisch laden zonder stekker mogelijk maakt. Daarbij wordt aan de hand van een zender energie via onzichtbare golven overgedragen aan een ontvanger in de auto, in het specifieke geval een Kangoo Z.E. Totale kosten van het project? Zo'n € 9 miljoen. Goedkoop is het dus allesbehalve.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.