zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Audi presenteert RS 5 DTM voor 2017

 

9 maart 2017 - Audi heeft als eerste van alle deelnemende merken haar DTM-bolide voor het seizoen 2017 gepresenteerd. En net als afgelopen is die gebaseerd op de RS 5 Coupé. De gloednieuwe generatie welteverstaan, die ook in Genève zijn debuut beleeft.

De voorganger van het nieuw ontwikkelde Audi RS 5 DTM was de afgelopen twee seizoenen de meest succesvolle racer in het zeer competitieve Deutsche Tourenwagen Masters. In beide jaren won de Audi liefst tien races. De derde generatie RS 5 DTM is gebaseerd op z'n twee voorgangers, maar er zijn de nodige verschillen, legt projectleider Stefan Gugger uit: 'De aerodynamica is nog extremer en het model is nog progressiever. We hebben de grenzen nog meer opgezocht'. Met name de wielkasten en de motor zijn fiks onder handen genomen en verbeterd, aldus Audi.



Meer inhaalacties
Naast de genoemde verbeteringen is er een nieuwe achtervleugel. Vanaf 2017 bestaat die voor alle DTM-fabrikanten uit twee actieve flappen. Om de effectiviteit van het Drag Reduction System (DRS) te vergroten wordt niet langer de gehele vleugel verlaagd, maar enkel de bovenste flap, net zoals in de Formule 1. Daarnaast produceert bandenleverancier Hankook een zachtere compound band. Deze twee elementen zouden voor meer inhaalacties moeten zorgen.

Coureur meer bepalend
Andere maatregelen die de DTM-organisatie heeft genomen om meer competitie en spanning te creëren tijdens de races zijn gericht op het verlagen van de downforce. Zo moeten de auto's moeilijker te besturen worden, waardoor de uitdaging voor de coureurs groter wordt. Een goede zaak, waar andere autosportklasses nog iets van kunnen leren.Door deze nieuwe reglementen wijken de afmetingen van onder meer de splitter, bodemvloer en diffuser van de nieuwe RS 5 DTM behoorlijk af van diens voorganger(s). Ook de rijhoogte ligt hoger. Aan kostenbesparing is ook gedacht. De drie deelnemende DTM-merken (Audi, BMW en Mercedes) gebruiken voortaan namelijk dezelfde ophanging.

Meer spanning en sensatie verwacht
'Het zijn spannende tijden voor de DTM', zei Audi-projectleider Dieter Gass. 'We hebben meer vermogen, zachtere banden en minder downforce. Dat, in combinatie met de beste rijders, zorgt ervoor dat we nog spannendere races verwachten.'Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10