9 maart 2017 - Eind vorig jaar viel voor het eerst kennis te maken met de nieuwe Swift. Inmiddels zijn we een paar maanden ver en heeft de populaire Suzuki ook zijn Europese debuut beleeft. In Genève, waar weer wat meer details zijn prijsgegeven.
De vierde generatie van de Suzuki Swift blijft in grote lijnen gelijk met het uitgaande model, al zul je ze zonder moeite uit elkaar kunnen houden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de neus, die voorzien is van een grotere grille en anders vormgegeven koplampen. Ook de achterzijde van de Swift is een stuk ronder geworden. Of het design ook een vooruitgang is, dat is een kwestie van smaak.
Ruimer én lichter Suzuki is er weer in geslaagd om de Swift nog weer wat ruimer én lichter te maken dan voorheen. Niet meer dan 815 kilogram weegt 'ie nu. Het platform waarop de Swift staat wordt gedeeld met de Baleno en de Ignis. Hierdoor is de B-segmenter weliswaar 10 millimeter korter geworden, maar de wielbasis is toegenomen met 20 millimeter. Het resultaat hiervan is een ruimer interieur volgens de Japanner en ook de kofferruimte is gegroeid. Standaard is er nu 265 liter ter beschikking, een winst van 54 liter.
Hybride Op motorisch gebied verandert er ook het nodige, waarbij alle configuraties net iets zuiniger zijn dan bij de vorige generatie. De bekende 1.0 liter BoosterJet-driecilinder beschikt over 112 pk en de 1.2 liter DualJet, een turbo-loze viercilinder, weet tot 90 pk te komen. Er is ook nog een éénliter met elektrische ondersteuning (SHVS). Die is ongetwijfeld het zuinigst, maar exacte cijfers ontbreken nog.
Veiligheidssystemen Nieuw voor de Swift is de toevoeging van een detectiesysteem met camera, laser en radar. Hierdoor kan de kleine Japanner automatisch remmen om een aanrijding te voorkomen, terwijl je ook de beschikking hebt over Lane Departure Warning, grootlichtassistentie en adaptieve cruisecontrol.De nieuwe Suzuki Swift staat vanaf eind april bij de Nederlandse dealers. Prijzen volgen spoedig.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.