zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Renault Zoe e-sport: bommetje vol Formule E-technologie

 

7 maart 2017 - De Renault Zoe is een leuke verschijning, maar erg sportief is -ie niet. Daar komt verandering in met de e-sport concept, een fraaie tweezitter tjokvol imponerende techniek uit de Formule E.

Er wordt in de wandelgangen al langer gesproken over een sportievere Zoe, maar voorlopig moeten we het nog doen met de conceptcar. Maar wat voor één. Met de Zoe e-sport laat Renault zien wat er qua prestaties mogelijk is voor een kleine elektrische racewagen.Om vervolgens meteen maar het slechte nieuws te brengen (hebben we dat alvast gehad): productieplannen zijn er niet. Niettemin voldoet de Renault Zoe e-sport aan alle veiligheidseisen van de FIA en kan daardoor ingezet worden tijdens demonstraties.



Twee motoren, 466 pk
Hoe die prestaties dan precies luiden? Wat te denken van 466 pk afkomstig uit twee elektrische motoren. Dat het compacte blauwe bommetje in slechts 3,2 seconden naar de 100 km/h snelt komt zodoende vast niet als een verrassing. De topsnelheid ligt op een relatief lage 210 km/h, waarschijnlijk om de elektrotechniek te beschermen. De twee motoren zijn overigens identiek aan elkaar en worden gemonteerd op beide assen en gebruiken dezelfde magneettechnieken als de Formule E-bolide van Renault. Zo wordt de efficiëntie bevorderd.

Koeling uit racewagen
Daar houden de overeenkomsten met Formule E-auto niet op. De lucht- en waterkoeling voor de accu's en systemen zijn ook afkomstig uit de elektro-racer. Verder kun je zelf instellen of je energie spaart of juist meer vermogen tot je beschikking wilt. De conceptcar maakt daarbij gebruik van een stalen buizenframe, het bodywork is gemaakt van koolstofvezel.

Sportief onderstel
Inclusief de accu's komt het leeggewicht op 1.400 kilogram, waarvan de accu's een forse 450 kilogram voor rekening nemen. Echter Renault heeft genoeg gedaan om de sportiviteit te waarborgen. Zo is de rijhoogte verlaagd, terwijl de Zoe e-sport ook beschikt over een sportief onderstel, vierwielaandrijving, 20 inch wielen, grotere remmen en instelbare dempers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10