7 maart 2017 - De tweede generatie van de Volvo XC60 is precies wat we ervan verwachtten: een XC90, maar dan net even wat kleiner.
De opvolger van de eerste generatie heeft wat waar te maken, want de XC60 groeide de afgelopen negen jaar tot een van de meest verkochte SUV's van Europa. De looks van de Volvo XC60 kun je het beste omschrijven als een geslaagde mix tussen de oude XC60 en de grotere XC90. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de koplampen, de neus en de kont van de SUV.
Ook hier T8 onder de motorkap Volvo zet bij de tweede generatie niet alleen in op een nieuw design, maar gaat vooral voor nieuwe technologie op het gebied van motoren en veiligheid. Volvo kiest ook bij de XC60 voor de T8 Twin Engine plug-in hybride als topmodel, goed voor 407 pk. Verder heb je de keuze uit de D4 (190 pk), D5 (235 pk), T5 (254 pk) en T6 (320 pk), waarbij de laatste wordt ondersteund door een turbo en superchargers.
Veiligheid voorop Volvo claimt ook dat de XC60 een van de veiligste auto ooit is. Zo is het City Safety-systeem uitgebreid met Steer Assist, zodat de auto in gevaarlijke situaties ook zelf kan sturen en uit kan wijken. Het Blind Spot Indication-systeem maakt gebruik van dezelfde techniek, maar probeert vooral aanrijdingen bij het wisselen van rijstrook te voorkomen. Pilot Assist is tevens beschikbaar als optie en maakt het eveneens mogelijk om semi-autonoom te rijden op wegen met een maximumsnelheid van 130 km/h. Oncoming Lane Mitigation voorkomt vervolgens nog aanrijdingen met tegemoetkomende voertuigen, bijvoorbeeld op een tweebaansweg. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.