7 maart 2017 - Nu de concurrentie een tijdje aan zet is geweest, is het weer de beurt aan Nissan. En de Japanners zijn daarbij niet over één nacht ijs gegaan. De vanaf einde zomer leverbare Qashqai is niet alleen behoorlijk opgefrist, stiller en veiliger maar tevens in staat om semiautonoom door het verkeer te rijden.
Nissan introduceerde de tweede generatie Qashqai alweer vier jaar geleden. Ruim voordat Kia, Volkswagen en Peugeot op de proppen kwamen met een gloednieuwe Sportage, Tiguan en 3008 en waardoor deze weer wat moderner waren dan de troef uit Japan. Zo draait de aarde nu eenmaal en aan Nissan de taak om de rollen weer om te draaien middels een facelift. Die is er nu en voilà , de Qashqai is de eerste auto in zijn klasse die semiautonoom een file kan afwerken. Druk de knop van het zogenoemde ProPilot-systeem in en de populaire Japanner stuurt, accelereert en remt geheel op eigen houtje door het oponthoudt. Zolang maar niet van rijbaan gewisseld wordt.Wissel je toch van rijstrook, dan wordt ProPilot gedeactiveerd en houden andere veiligheidssystemen zoals Traffic Sign Recognition, Driver Attention Alert, Intelligent Park Assist, Intelligent Around View Monitor, Blind Spot Warning en Lane Departure Warning alsnog een oogje in het zeil. Het palet aan veiligheidsvoorzieningen is bovendien verder uitgebreid met voetgangersherkenning en Rear Cross Traffic Alert, een systeem dat het risico op schade bij parkeermanoeuvres vermindert.
Terug naar de tekentafel Visueel treft de facelift vooral de voorzijde doel. Voorbumper, motorkap, grille, mistpitten en koplampen gingen allemaal terug naar de tekentafel. Die laatste zijn er bovendien in twee versies voortaan: met halogeen- of LED-verlichting. Aangepast is ook de boemerangvormige dagrijverlichting, altijd opgebouwd uit LED's. Optioneel zijn adaptieve koplampen voorzien van grootlicht-assistentie, evenals nieuw wieldesigns variërend van 17 tot 19 inch.
Mooiere materialen Binnenin de vernieuwde Qasqai prijst Nissan de mooiere materialen en het hogere afwerkingsniveau. Met name over de topuitvoering Tekna+ zit het merk vol lof en als argument wordt het zachte nappalederen meubilair met '3D'-stiknaden gevoerd.Een andere highlight volgens de Japanners is het nieuwe, afgeplatte stuurwiel met satijnchromen elementen. Voor muziekliefhebbers is er voortaan een Bose-systeem dat zeven speakers telt. Helaas zonder speakers in de hoofdsteunen, zoals wel bij de nieuwe Micra.
Rijgedrag aangescherpt Over het rijgedrag van de Qashqai was al weinig klagen, maar volgens Nissan is het nu nog beter. Zowel het onderstel, waaronder de demping, en de besturing is aangescherpt voor meer verfijning. Tegelijkertijd zou het in het interieur stiller moeten zijn door de toepassing van betere geluids- en trillingsdempende materialen en dikker glas. Motor-, afrol en windgeluiden krijgen hierdoor minder kans om door te dringen tot het interieur.
Nazomer De vernieuwde Nissan Qasqai beleeft zijn publieksdebuut op de Autosalon van Geneve en zal tegen het einde van de zomer in de verkoop gaan. Prijzen en het eventueel aangepaste motorpalet volgen nog. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.