Mercedes-AMG GT Concept wil een hap uit de Panamera
7 maart 2017 - De CLS komt " op papier " een heel eind. Toch is deze AMG GT Concept pas het eerst echte antwoord van Mercedes-Benz op de Porsche Panamera.
De Panamera is al zo lang zo'n immens kassucces dat het eigenlijk niet te bevatten is waarom andere luxe-automerken zich zo lang door Porsche de kaas van hun brood hebben laten eten. Normaliter doen andere automerken het voor minder om hier als een stel hongerige wolven bovenop te springen. Sommige deden weliswaar een poging, maar eigenlijk heeft de Panamera nooit een schrammetje opgelopen. Echter daar kan binnenkort wel eens verandering in komen met deze Mercedes-AMG GT Concept.
Als een rode lap Mercedes-Benz pakt groots uit in Genève. Maar van de daar debuterende G650 Landaulet, E-klasse Cabriolet en E 63-modellen is deze vierdeurs AMG GT toch wel de grootste klapper. Misschien wel van de gehele show zelfs. De kleur heeft 'ie in elk geval alvast mee. Of ben je de schitterende Maybach Vision 6 van een half jaar geleden alweer vergeten? Dat Mercedes ook voor de AMG GT Concept voor een bordeaux-achtige tint heeft gekozen kan haast geen toeval zijn. Sterker, er zijn meer visuele overkomsten tussen de beide studies dan enkel de kleur.Wat beide druppelvormige bolides dan weer niet gemeen hebben, is hun verwachte levensloop. De Maybach zal allicht voor altijd een droomconcept blijven. De AMG GT daarentegen kan wel eens al op de IAA Frankfurt in september als productiemodel worden getoond, met een marktlancering begin 2018. We willen niet al te veel op de zaken vooruitlopen, maar dat Mercedes-AMG erop gebrand is Porsche van alle kanten het vuur aan de schenen te leggen is geen geheim meer. De in rap tempo uitgedijde AMG GT-familie is daarin alleszeggend.
Panamera Turbo S E-Hybrid Met de straks vermoedelijk geheten AMG GT4 lijkt AMG vooral de pijlen op de ook in Genève debuterende Panamera Turbo S E-Hybrid te richten. De aandrijving geschiedt namelijk deels elektrisch. Onder de motorkap ligt een 4.0-liter V8, die wordt ondersteund door een elektromotor op de achteras. Samen zijn ze goed voor maar liefst 805 pk en een sprint van 0 naar 100 km/h in 'minder dan drie seconden'. Allemachtig!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.