7 maart 2017 - Exact een jaar na de conceptversie heeft Subaru de nieuwe XV klaar voor productie. Daar hebben de Japanners dan nog eigenlijk best lang over gedaan, want beide auto's lijken als twee druppels water op elkaar.
Subaru heeft er een handje van om haar productiemodellen nauwelijks te laten afwijken van de conceptcars die daaraan voorafgaan en dat zet het voort met de gloednieuwe XV. Op net even wat conventionelere lichtunits en het gladvijlen van de scherpe concept-randjes na zijn de optische verschillen minimaal. Mocht je à¼berhaupt twijfelen of de Subaru XV wel echt nieuw is, dan wordt dat je niet kwalijk genomen. Wij hadden aanvankelijk hetzelfde, want de wel degelijk nieuwe XV lijkt tevens als twee druppels op zijn voorganger.
Zelfde formaat De nieuwe XV heeft een lengte van 4,47 meter en een hoogte van 1.80 meter en is hiermee nagenoeg even groot als de vorige generatie die in 2012 het levenslicht zag. De wielbasis meet 2,67 meter en dat is enkele centimeters langer dan voorheen, wat doorgaans positief is voor de beenruimte (achterin).Op het onverhard steekt de XV sowieso boven het maaiveld aan relatief compacte SUV's en crossovers uit. Met dank aan een riante bodemvrijheid van 22 centimeter en natuurlijk het beproefde 4x4-systeem van Subaru. Om op zeer slecht wegdek ook uit de voeten te kunnen komen is er nu de X-Mode. Dit systeem helpt de bestuurder door automatische afstemming van de motor, aandrijving, remmen en andere systemen op een slechte, gladde ondergrond.
Nieuw platform Als basis is er gekozen voor een compleet herontwikkeld platform dat twee keer zo stijf is als voorheen. Ook de carrosserie draagt een flinke steen bij aan de stijfheid, want dat is 70% stijver dan dat van de voorgaande XV-generatie. Daarnaast is de ophanging verbeterd en het zwaartepunt verlaagd. Allemaal verfijningen die de XV beter en scherper laten sturen, aldus Subaru. Bovendien is het interieur stiller dan ooit.
Eén motor Motorisch houdt Subaru het uiterst simpel; slechts één motor zal beschikbaar zijn, een 2.0 liter viercilinder-boxer met 156 pk en 196 Nm aan koppel. De krachtbron is zo goed als nieuw en deelt slechts 20% van diens onderdelen met dat van de tweeliter in de vorige XV. 12 kilogram is hierdoor bespaard en ook de CVT-transmissie is lichter dan voorheen, te weten bijna 8 kilogram. Een handbak is er niet.
Interieur Tot slot het interieur. Een afbeelding daarvan moeten we vooralsnog missen helaas, maar Subaru belooft een sportief ogend dashboard opgebouwd uit hoogwaardige materialen. Sterker, de cockpit en het meubilair zou 'het gemiddelde niveau in deze klasse ver overstijgen' zelfs. Hmm, dat schept hoge verwachtingen. In het midden van dat alles prijkt een 8 inch aanraakscherm van het infotainmentsysteem voorzien van smartphone-integratie.De nieuwe Subaru XV beleeft zijn wereldpremière op de Autosalon van Genève en zal nog dit jaar bij de dealers staan.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.