7 maart 2017 - In tegenstelling tot voorgaande generaties laat Honda er ditmaal geen gras over groeien. In het kielzog van de burgermanversies van de gloednieuwe Civic en amper twee jaar na de vorige Civic Type-R is dit de nieuwe.
De vorige Civic Type-R is een grandioze rijmachine, dus rijdt 'm met trots al je er eentje bezit. Aan de andere kant valt het ongenoegen te begrijpen nu Honda " amper twee jaar later " alweer een opvolger presenteert. Immers, wie wil er nu niet zo lang mogelijk nieuw rijden in ruil voor zijn zuur verdiende centen. Misschien is het een troost als we melden dat de nieuwe Civic Type-R pas achterin het jaar te koop is.
GTI Clubsport S Waarom Honda de allerheetste Civic van allemaal dit keer veel verder naar voren hebben gehaald in de levenscyclus is niet geheel duidelijk. Maar het is goed mogelijk dat een sterke wil om het Ring-record te heroveren van Volkswagen hiermee te maken heeft. De Japanners hebben daar immers niet lang van kunnen genieten door toedoen van de Golf GTI Clubsport S.
Nog meer in de spoilers Traditioneel is Honda trouw gebleven aan de conceptcar. Sterker, het is 'zoek de verschillen'. Maar dat vind jij waarschijnlijk alleen maar goed. Want wat oogt ook de nieuwe Civic Type-R weer gaaf en monsterlijk. Honda lijkt het aantal vleugeltjes en spoilertjes zelf nog iets te hebben geïntensiveerd. Alles om nog net even wat beter door de wind te klieven. Moet ook wel wil het maximaal 7:49 minuten doen over een rondje door de groene hel. Liefst nog een paar seconden minder om wat langer bovenaan te staan als snelste voorwielaandrijving op de Nà¼rburgring.
320 pk Wat doorgaans ook helpt is meer vermogen, en dat is dan ook precies wat Honda heeft gedaan. De 2.0 liter viercilinder-turbo is gebleven maar weet nu 320 pk op te wekken. Toch weer 10 peekaatjes erbij. Het koppel blijft gelijk met 400 Nm. De overbrenging geschiedt nog altijd via een handgeschakelde zesbak.
Breder inzetbaar
Aan stijfheid heeft het eigenlijk nooit ontbroken bij de Type-R-modellen, maar toch heeft Honda hierin nog weer wat winst geboekt. Liefst 38% ten opzichte van de vorige Civic Type-R zelfs en dat moet je achter het stuur kunnen merken. De hot hatch zou nog sneller van richting veranderen. Ook weer van de partij zijn de drie verschillende rijmodi Comfort, Sport en de circuitmodus R+. De adaptieve dempers, besturing, versnellingsbak en de gasrespons kennen in elk modus een ander karakter, maar zijn voor de nieuwe Type-R nogmaals onder de loep genomen om de auto breder inzetbaar te maken.
Zomer 2017 De nieuwe Honda Civic Type-R zal in het Engelse Swindon worden gebouwd en van daaruit over de wereldmarkten worden verspreid. De verkoop start deze zomer al voor een nog onbekende prijs. Veel verandering daarin verwachten we overigens niet. Ga dus gerust uit van wederom om en nabij de 48 mille. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.