zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Reislustige gran turismo: Volkswagen Arteon

 

6 maart 2017 - Het is officieel: Volkswagen heeft een nieuw vlaggenschip, genaamd Arteon. Waar de Passat zich meer aan de 'verstandige' kant van het aankoopspectrum bevindt, prikkelt deze opvolger van de CC meer de emoties. Een gran turismo in hart en nieren, volgens de Duitsers.

Driemaal scheepsrecht? Want wat Volkswagen met de Passat CC en later geheten (vernieuwde) CC niet lukte, hoopt (en verwacht) het wel voor elkaar te krijgen met de Arteon. Wat dat is? Wel, de consument het gevoel geven dat de Arteon een op zichzelf staand vlaggenschip is en geen over het paard getilde Passat met dito prijskaartje. De markt hield er namelijk die gedachte op na bij de voorgangers van de Arteon.



Eigen design
Van één ding heeft Volkswagen alvast geleerd en dat is verzuimen de Arteon eigen design mee te geven. Zichtbaar heeft de Arteon een eigen, meer avantgardistisch design (sterk afgeleid van de Sport Coupé GTE Concept), wat hem distantieert van de Passat. Combineer dit met veel grotere buitenmaten en er wordt al een heel andere indruk gewekt dan destijds bij de Passat (CC).

Relax zitten
Met een lengte van 4,86 meter, breedte van 1,87 meter en geringe hoogte van 1,43 meter is de Arteon 10 centimeter langer dan de Passat maar nog altijd 14 centimeter korter dan Volkswagen's voormalige vlaggenschip, de Phaeton. De wielbasis daarentegen is slechts 4 centimeter korter dan het geflopte geesteskind van Ferdinand Piëch. Dat belooft veel voor de hoeveelheid zitruimte. De hoeveelheid bagageruimte verklapt dat al enigszins. Die bedraagt standaard namelijk al een forse 563 liter. Met de achterbank plat zelfs 1.557. Voor een vierdeurs coupé!

Herkenbaar interieur
Over de sfeer binnen kunnen we tamelijk kort zijn: die moet vergelijkbaar zijn met dat van de Passat. Het dashboard is namelijk vrijwel 1-op-1 overgekomen. Dat kun je Volkswagen (wederom) kwalijk nemen, maar wij denken dat het juist de Passat-rijders zijn die dit een hele eer vinden. Het interieur van de Passat kan zich namelijk meten met dat van auto's uit het hogere E-segment. Niettemin had een eigen dashboard-ontwerp de Arteon dat beetje extra kunnen geven.

Betaalbare motoren
De Arteon mag dan bovenaan Volkswagen's voedselketen staan, het blijft in relatieve zin een auto voor het volk. Daarmee duiden we op het motorengamma. Want niet enkel de allersterkste viercilinders of louter zespitters voor de Arteon, maar ook gewoon een 150 pk sterke TSI en TDI. Het kan evenwel helemaal oplopen tot 280 pk voor de krachtigste benzine en 240 pk voor de topdiesel. Een DSG-automaat is standaard. De duurdere modellen hebben ook 4Motion-vierwielaandrijving.

Phideon
De Arteon zal rond de zomer al van de band rollen in het Duitse Emden, niet eens zover over de grens bij Enschede. Overigens is het model niet in alle landen het beste wat Volkswagen te bieden zal hebben. De Chinezen kunnen nog de Phideon tegemoetzien, de directe opvolger van de Phaeton.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10