3 maart 2017 - Alpina keek nog eens goed naar de drie jaar geleden geïntroduceerde B3 en B4 BiTurbo en zag dat het goed was, maar altijd beter kon. De M3 en M4 van BMW zelf hebben zich namelijk ondertussen in de strijd gemengd. Maar nu slaat Alpina terug met de S-versies van haar lekkerste 3- en 4-serie.
Alpina heeft geen wrok tegen de M3 en M4. Integendeel. Echter toen BMW deze begeerlijke M's voorstelde kort nadat Alpina de S-loze B3 en B4 BiTurbo wereldkundig had gemaakt had die laatste toch eventjes de balen. Ondanks alle inspanningen op de dubbel geblazen '35i'-zescilinder beschikten de M's over net wat meer vermogen. Ook uit een zes-in-lijn. Drie jaar na dato komt Alpina dat rechtzetten met de B3 en B4 S BiTurbo. Die weten namelijk 30 pk meer op te hoesten, waarmee het totaal op 440 pk is komen te liggen. Net een streepje meer dan de M3 en M4, beide goed voor 431 pk.
Sneller met xDrive Voor wie het zich stellig afvraagt: De B3/B4 S BiTurbo maken nog altijd gebruik van het oudere '35i'-hart en niet de '40i'-zescilinder zoals de vernieuwde 3- en 4-serie. Is dat erg? Welnee. Het koppel reikt bij Alpina tot een imponerende 660 Nm, liefst 110 Nm meer dan de zes-in-lijn-turbo's van de M3 en M4.Zoveel extra trekkracht, dat zal je merken. Zeker in combinatie met xDrive-vierwielaandrijving, volgens Alpina. In deze hoedanigheid zijn de B3 S en B4 S namelijk het snelst. In 3,9 seconden zit je hiermee op 100 km/h. De achterwielaangedreven versies doen hier vier tiende langer over, maar wat heet. En de topsnelheid? Ook daarin is Alpina BMW M te snel af: 303 versus 280 km/h (wanneer het optionele M Drivers Package is aangevinkt).
Vier carrossievarianten Nog een pre: de Alpina's zijn te verkrijgen als sedan, coupé, cabriolet én stationwagen. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. In thuisland Duitsland is de B3 S BiTurbo er vanaf € 61.261,- en de B4 S begint bij € 63.277,-. Ter indicatie: de BMW M3 en M4 kosten voor onze buren minstens € 75 mille. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.