3 maart 2017 - MINI heeft sinds oktober vorig jaar een gloednieuwe Countryman. Dat zie je misschien niet meteen vanaf de foto's, maar merk je wel degelijk in de praktijk. Het model is flink in formaat toegenomen, en ook technisch is er veel werk verricht. De meest interessante aandrijflijn is een plug-in hybride, MINI's eerste. En daarover is nu meer uit de doeken gedaan.
Een zeer milieubewuste MINI is niet nieuw. Zo was er al de MINI E, een volledig elektrische variant op basis van de kleinste Mini. De Countryman S E ALL4 doet het met een elektromotor én een benzinemotor maar kan desondanks eveneens aan de stekker gelegd worden. Een plug-in hybride dus, en die had MINI nog niet eerder.
1 op 50 haalbaar Opmerkelijk is dat in de naam van de schoonste Countryman niet het woord 'Hybrid' voorkomt. De meeste autofabrikanten willen daar juist mee uitpakken. Afijn, het gaat erom wat de auto kan betekenen voor mens en milieu. En daarin doet de Countryman S E verdienstelijke zaken. Zo geeft MINI een gemiddeld verbruik op van slechts 2,1 l/100 km, gemeten tijdens de NEDC-cyclus.Oftewel, het betekent dat de auto enkel 1 op 50 kan halen wanneer niet meer dan honderd kilometer per 'stekker'-beurt wordt gereden en de eDrive-modus maximaal wordt gebruikt. Wordt dit trouw gedaan dan valt er telkens 40 kilometer geheel elektrisch te rijden, tot een snelheid van 125 km/h. Daarna en -boven springt de driecilinder bij.
Geleerd van BMW i8? Driecilinder, zeg je? Ja, het kloppende hart van de Countryman S E wordt gevormd door een driepitter. De aandrijflijn doet zodoende sterk denken aan die van de BMW i8, die een 1.5 liter 3-cilinder combineert met een elektromotor. Ook de benzinemotor in de plug-in Countryman heeft dat slagvolume. Het systeemvermogen ligt " logischerwijs " wel wat lager, maar 224 pk en 385 Nm aan koppel is nog altijd heel verdienstelijk. In het verlengde daarvan liggen de vlotte prestaties. In 6,8 seconden kan je ermee al op 100 km/h zitten.
Vierwielaandrijving Zoals het een echte Countryman betaamd en ALL4 in de naam al doet vermoeden is vierwielaandrijving van de partij. De benzinemotor neemt daarbij de voorwielen voor rekening via een 6-traps automaat, de elektromotor de achterwielen. In eDrive-modus is de grote MINI dus een achterwielaandrijver. Of driften dan mogelijk is? Op een nat wegdek misschien. De elektromotor is op eigen houtje goed voor met 88 pk en 165 Nm.
Relatief snel opladen De batterijen voor de elektromotor zijn onder de achterbank gesitueerd. Hierdoor is de hybride vrijwel net zo praktisch en ruim als elke andere Countryman. De standaardbagageruimte meet 405 liter en kan, met een neergeklapte achterbank, worden uitgebreid naar 1.275 liter. Wanneer de accu's leeg zijn duurt ze weer volledig opladen ongeveer 2 uur en een kwartier via een 3,6 kW sterke wallbox en 3 uur en 15 minuten via het reguliere stopcontact. Dat laatste is sneller in vergelijk met andere plug-ins op de markt.
Born in Born De verkoop van de MINI Countryman S E ALL4 start in de zomer en VDL Nedcar in het Limburgse Born neemt de productie op zich. Prijzen volgen nog.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.