2 maart 2017 - Mercedes-Benz is helemaal in haar nopjes met de nieuwe E-klasse Cabriolet. Niet zo gek want de lente en, nog beter, de zomer zitten eraan te komen. Maar bovenal omdat het een schitterende cabriolet is geworden.
Natuurlijk, ook de visueel overeenkomstige C- en S-klasse Cabriolet zijn uiterst fraaie zonaanbidders. Toch lijkt de dakloze E-klasse net een streepje voor te hebben, want niet te lang maar ook niet kort. Oftewel, precies goed, al is dit een persoonlijk oordeel van ons. Mercedes-Benz vindt het in elk geval (ook) de mooiste E-klasse Cabriolet ooit.
20 seconden Aan de leveringsmogelijkheden zal het in elk geval niet liggen. Je kan de zomerse E krijgen met vier stoffen voor z'n neerklapbare dak. De kleuren zijn donkerbruin, donkerblauw, donkerrood of zwart. Bovendien is de kap opgebouwd uit meerdere lagen, wat een aangename stilte in het interieur moet garanderen in gesloten toestand.Openen en sluiten van de kap duurt 20 seconden en kan rijdend tot 50 km/h. Wanneer de kap is opgeborgen, blijft er 310 liter aan bagageruimte over. Met kap dicht is er 75 liter meer voorhanden. Tsja, als je regelmatig veel spullen te vervoeren hebt kun je beter de E-klasse Estate (All Terrain) nemen.
Ruimer zitten Ondanks de niet heel riante kofferbak heeft Mercedes-Benz wel degelijk nagedacht over binnenruimte. Zo is de E-klasse Cabriolet namelijk een stuk langer dan voorheen. De totale lengte komt uit op 4,83 meter. Dat is ruim 12 centimeter meer dan dat de oude E-Cabrio zich uitstrekte en tien centimeter daarvan komt ten goede van de achterpassagiers. Die laatste beschikken nu over aanzienlijk meer been- of knieruimte, als het merk.
Vierwielaandrijving Technisch is het optionele 4Matic is grootste nieuws. Niet eerder was het mogelijk de E-Cabrio van vierwielaandrijving te voorzien. Het beschikbare motorpalet maakt Mercedes later bekend, maar zal naar verluidt niet of nauwelijks afwijken van de Coupé. Of er ook een AMG van de Cabrio volgt? Wie weet. De vorige generatie was er niet als zodanig. Van diens voorganger, de CLK Cabriolet, weer wel. Met een vette knipoog naar het DTM zelfs. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.