1 maart 2017 - Aanstormend nieuws van Land Rover staat altijd garant voor een spontane beweging richting het puntje van de stoel. Zeker als het SUV-merk subtiel laat doorschemeren dat het om iets 'bijzonders' gaat. Voilà , hier is de Range Rover Velar in volle glorie.
Land Rover is al sinds mensenheugenis onder ons en ook Rover Range draait inmiddels al enkele decennia mee. Niettemin, het is pas sinds 2008, toen het Indiase Tata Motors als huidig moederbedrijf het stokje overnam van BMW, dat dit ook daadwerkelijk zichtbaar is geworden in het dagelijkse straatbeeld. De oorzaak: Tata treedt enkel op als financieel sponsor en boekhouder, maar laat de Britten voor de rest vooral hun eigen ding doen. En die tactiek heeft geen windeieren gelegd, niet in de laatste plaats vanwege het hedendaagse succes van het autoconcept waarmee Land Rover nota bene pionierde. Van slechts luttele modellen toen, teert het merk vandaag de dag op een omvangrijk modellengamma. Met de Velar als nieuwste en uiterst stijlvolle loot aan die SUV-stam.
F-Pace Land Rover keek nog een keer goed naar de Evoque en de Range Rover Sport en merkte op dat daartussen best nog ruimte was voor een model. Dat is de Velar geworden. 4,80 meter lang meet de nieuweling, tegen 4,37 meter voor de Evoque en 4,85 meter voor de 'RR' Sport. De breedte bedraagt 2,03 meter en de hoogte 1,67 meter.Komt deze maatvoering je bekend voor? Dat is mogelijk. De F-Pace van zustermerk Jaguar houdt er namelijk vergelijkbare buitenmaten op na. Sterker, technisch delen de Velar en F-Pace heel wat onderdelen met elkaar " zoals dat eigenlijk geldt voor elke Land Rover en hoog op de poten geplaatste 'Jags'. Zelfs de wielbasis en de standaardbagageruimte zijn met 2,87 meter en 673 liter praktisch gelijk aan de F-Pace.
Range Stormer Concept Waar de Velar tevens aan doet denken (al moet je je autokennis hiervoor waarschijnlijk een stuk grondiger aansporen), is een vergeten conceptcar uit 2004: de Range Stormer. Uiteindelijk mondde dat studiemodel uit in de Range Rover Sport. Echter enkele stijlkenmerken daarvan zijn opnieuw doorgesijpeld naar de Velar. Daarbij duidden we niet zozeer op het zeer herkenbare Range Rover-front, maar juist des te meer op de visueel achteroverleunende achterzijde met grote overhang. De eerste prototypes van de oer-Range typeerde deze vorm ook en laten die nu destijds door het leven gaan als"¦ Velar, een naam afgeleid van het Italiaanse 'velare' dat sluier of wat vrijer vertaalt mysterieus betekent.
Interieur Genoeg historie. Door met wat de Velar van de 21ste eeuw nog meer te bieden heeft. In de eerste plaats een zeer strak interieur dat gesierd wordt door een hele serie aan schermen. Eentje ter vervanging van de klassieke wijzerplaten en twee 10 inch exemplaren voor de navigatie-, entertainment- en klimaatfuncties in de Velar. Heel bijzonder is het feit dat Range Rover stoffen bekleding aanbiedt als alternatief voor leer. De stoffen zijn afkomstig van het toonaangevende Kvadrat en afgewerkt met inzetstukken van suède. Maar er is meer bijzonders te melden. Zo klappen de deurgrepen automatisch uit als je de portieren wilt openen en trekken ze zich vanaf 8 km/h weer terug in de carrosserie. Eveneens bijzonder is de keuze voor vier verschillende koplampsoorten met als hoogtepunt Matrix-Laser-verlichting met een bereik van 550 meter.
Vijf motoren Vanaf de marktlancering in juli zijn er vijf motorversies beschikbaar. Drie daarvan zijn diesels, de andere twee voeden zich met benzine. De aftrap wordt verzorgd door een 180 en 240 pk sterke viercilinder-diesel. Aan de basis van het benzinegamma staat een 250 pk sterke viercilinder.De twee diesel-zescilinders vormen de top van het gamma. De ene is 300 pk sterk, de andere heeft een vermogen van 380 pk. Alle vijf de motoren zijn standaard gekoppeld aan een automaat van ZF.De Velar is gebouwd op Land Rover's inmiddels bekende aluminium platform. Dat moet bijdragen aan adequate rij-eigenschappen op de verharde weg, maar ook in het terrein staat de Velar volgens de Britten zijn mannetje. Vierwielaandrijving, een bodemvrijheid van 25 centimeter en Land Rover's bekende Terrain Response 2 staan garant voor offroad-capaciteiten zoals we dat van het merk gewend zijn.
Prijzen Vanaf deze zomer zal de Velar bij de Land Rover-dealers worden binnengereden en de prijzen zijn ook al bekend. Bestellen kan per direct tegen € 73.800,-. Voor dit geld rijd je de 180 pk sterke diesel. Liever benzine tanken? Dan geraak je minstens 75 mille armer.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.