28 februari 2017 - Lotus is een kleine autofabrikant en zal dat waarschijnlijk wel voor altijd blijven. Meerdere modellen tegelijk ontwikkelen is er zodoende niet bij en vandaar dat een nieuwe Esprit nog altijd op zich laat wachten. Dat duurt zelfs nog ietsje langer, want de Britten blijken voorrang te hebben gegeven aan een heuse SUV.
Als zelfs Lotus achter de schermen werkt aan een SUV, dan zegt dat welhaast alles over de niet stoppen populariteit van dat soort auto's. Van een automerk dat nog altijd de oer-filosofie 'minder is meer' aanhangt verwacht je deze stap namelijk allerminst. Maar goed, iemand moet de eerste zijn met een vederlichte, ten gunste van de prestaties kaalgeplukte SUV, en als er één merk is die dat kan klaarspelen, dan is het Lotus wel.
Macan Overigens heeft Lotus stilletjes geenszins de intentie om haar toekomstige SUV te ontdoen van allerhande moderniteiten en snufjes, want anders zouden de Britten niet de Macan gemarkeerd hebben als mikpunt. Luxe en snelheid gaan al sinds mensenheugenis hand-in-hand bij Porsche. Lotus zal daarin mee moeten wil het de Zufferhausers aan het zweten krijgen. En Audi. Alsook BMW en Jaguar.
Duurt nog even Niettemin zijn de plannen van Lotus uitermate interessant, want het zal niet snel haar roemrijke merkwaarden verloochenen. Oftewel, relatief licht belooft de SUV zeker te worden. Hoe? Simpel. Door er heel veel carbon, CFRP, aluminium en wie weet zelfs titanium of magnesium tegenaan te gooien. Echter dergelijk exotische materialen hebben ook een potentieel genadeloze keerzijde: een hoge kostprijs. Zou het daarom nog tot minstens 2021 duren voor we enig teken van leven krijgen te zien van Lotus' opvallende stap? Wordt vervolgd...Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.