28 februari 2017 - Mitsubishi vindt dat er nog wel een model past tussen de ASX en Outlander en schuift nu de Eclipse Cross naar voren. Die houdt het midden tussen een traditionele SUV en een SUC, met de C van Coupé. De marktintroductie staat in de herfst gepland.
Hoewel de Eclipse Cross voor twee derde lijkt op de ASX, beweert Mitsubishi dat het om een compleet nieuw model gaat. Daar is zeker wat voor te zeggen, want de Eclipse Cross is met een lengte van 4,4 meter en een hoogte van 1,8 meter een slagje groter, maar weer niet zo aan de maat als de Outlander. De nieuweling valt dus inderdaad precies tussen die twee bestaande Mitsubishi's in. Concurrentie kan zodoende gezien worden in de Nissan Qashqai, Mazda CX5 en de Kia Sportage en Niro, de net wat grotere SUV's in de relatief compacte klasse.
Eigenaardige achterzijde Visueel onderscheidt de Eclipse Cross zich sterk door z'n achterzijde. Niet zozeer vanwege de coupé-stijlkenmerken, want daarin is de Eclipse Cross niet origineel, maar vooral van de à¼berhaupt apart vormgegeven bilpartij met de 'gespleten' achterruit. Hoewel we deze styling al enige tijd kennen van de Honda Civic blijft het een eigenaardige verschijning " dat qua zicht naar achteren soms te wensen overlaat. Maar goed, dat laatste kunnen we al vrij snel in de praktijk ondervinden. In de herfst vindt de marktlancering namelijk al plaats.
Interieur Voor het interieur hebben de Japanners eveneens voor zeer strakke lijnen gekozen. Dat geldt in het bijzonder voor de middenconsole, het multimediascherm dat daar fier bovenuit torent en het head-up display. Het infotainmentsysteem is nieuw ontworpen en kan overweg met Apple CarPlay en Android Auto via USB. Via spraak kan Google Maps, Google Play, muziek en andere apps bediend worden. Het gros van de functies zijn echter te raadplegen met de touchpad controller op de middenconsole.Over hoeveel bagageliters de Eclipse Cross kan bolwerken, zegt Mitsubishi niets. Wel dat de verschuifbare achterbank in ongelijke delen (60:40) is neer te klappen en dat passagiers achterin profiteren van veel beenruimte en voldoende hoofdruimte. Ondanks de aflopende daklijn.
Aandrijflijn Mitsubishi levert de Eclipse Cross met keuze uit twee motoren die beide hun krachten uitsmeren over alle vier de wielen. Aan de benzinezijde is er een 1.5 liter turbo en aan de dieselzijde een 2.2 liter-viercilinder. Beide krachtbronnen zijn standaard gekoppeld aan een automaat. De benzine aan een CVT, de diesel aan een gloednieuwe 8-traps. Verdere specificaties van de motoren volgen nog.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.