zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Gedurfd: driecilinder voor nieuwe Ford Fiesta ST

 

24 februari 2017 - Van die dingen waarvan je eigenlijk al weet dat ze staan te gebeuren, maar stilletjes niet hoopt. Ford heeft de nieuwe Fiesta ST voorzien van een driepitter. Zwaar opgefokt, dat wel.

Terwijl andere hot hatchback-bouwers inmiddels weer voorzichtig durven dromen van grotere, nog altijd efficiënte motoren en sommige (Volkswagen) daarvan zelfs al daadwerkelijk realiteit hebben gemaakt (Polo GTI), gaat Ford juist nóg een stapje verder met downsizen. De heetste Fiesta beschikt namelijk voortaan over drie cilinders. Dat is een kwart minder dan voorheen. Gedurfd!



Maximaal uitgeknepen
Sommige fanatiekelingen zullen nu mogelijk al weg hebben geklikt van deze webpagina. Te voorbarig allicht, want op papier is de nieuwe Fiesta ST allesbehalve een stakker. De gloednieuwe 1.5 liter driecilinderturbo is te weten sterker dan het afgedankte 1.6-viercilinderblok. 200 pk bedraagt het vermogen, bij een koppel van 290 Nm. In overboost-modus zelfs 215 pk en 320 Nm!

Venijnige prestaties
Wat zulke kracht doet met een compacte auto als de Fiesta? Wat te denken van een acceleratie naar 100 km/h in 6,7 seconden. Weer twee tienden van een seconden sneller dan de generatie hiervoor. De topsnelheid is nog niet bekend, maar zal in de buurt liggen van 230 km/h. De uitgezwaaide ST haalde 225 km/h.

Verschillende rijmodi
Er is nog een primeur. Het is de eerste Fiesta ST met verschillende rijmodi. Welke je ook kiest (Normal, Sport of Circuit) telkens kennen het motorkoppel, de stuurrespons en stabiliteitsregelingen daarbij een ander karakter. Ook verandert het uitlaatgeluid dankzij de zogeheten de Electronic Sound Enhancement-technologie en aanpassingen aan de actieve uitlaatgeluidregelklep. Voor wie het zich afvraagt: een driftmodus zoals op de Focus RS moet de Fiesta ST helaas missen. Maar de Circuit-modus komt hierbij dicht in de buurt, zo lijkt het. In deze modus wordt het tractieregelsysteem namelijk uitgeschakeld en worden stabiliteitsinterventies ingesteld op de 'wide-slip'-modus. Kortom, de ST laat in deze modus ruimte toe voor spielerei. Leuk!De nieuwe Ford Fiesta ST is verkrijgbaar vanaf begin 2018. Zowel in 3- als 5-deursuitvoering. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10