31 januari 2017 - Na een langdurige 9 jaar heeft Seat weer een gloednieuwe Ibiza. Op het dakterras van Las Arenas, een ex-stierenvechtersarena en tegenwoordig winkelcentra, werd officieel het doek van de Spaanse boreling getrokken.
Zelden gaat een auto 9 jaar mee. Al helemaal geen B-segmenter. Dat zou normaliter pure zelfmoord zijn, want de concurrentie in deze populaire compacte klasse is genadeloos en gaat louter voor eigen gewin. Toch heeft de Ibiza zich altijd als een vis in dit vijverwater gevoeld. Al 33 jaar lang overigens, waarmee gerust geconcludeerd kan worden dat het compacte model de ruggengraat van Seat vormt. Maar om overeind te kunnen blijven staan was vervanging nu toch wel benodigd. Dit is 'm: de vijfde generatie Ibiza.
Kleine Leon Waar te beginnen? Het exterieur? Doen we. Dat is immers het eerste aangezicht. In het geval van de nieuwe Ibiza een heel herkenbare aanblik kunnen we wel stellen. Het Leon-gehalte is ontzettend hoog. Hier verandert de scherpe vouwlijn onderin beide flanken niets aan. Pas wanneer je de nieuwe Ibiza van achteren bekijkt herken je hem direct als zodanig. Hier hebben de ontwerpers overduidelijk voortgeborduurd op het uitgezwaaide model. Opvallend is de twist waarbij de aangezette heuplijn doorloopt in de achterlichten.
Snaarstrak interieur Dan het interieur. Hier lijkt de grootste verandering plaats te hebben gevonden. Zo'n strak dashboard bevatte een Seat namelijk nog nooit. Zelfs de Ateca niet. Binnenin de Ibiza stikt het van de scherpe lijnen en hoeken, waar Seat bij het vorige model nog voor een toefje rond koos (ventilatieroosters). Het geheel oogt zelfs een tikkeltje retro. De (wangen van de) voorstoelen meegerekend.
Volledig bij de tijd Vergis je echter niet: de Ibiza is moderner dan ooit. Met centraal in het midden het 8-inch grote display van het meest luxe doch optionele infotainmentsysteem. Ook is het mogelijk de auto uit te rusten met adaptieve cruise control, een pulserende startknop, verbeterde parkeersensoren, een hoge-resolutie achteruitrijcamera en full LED-koplampen. Een primeur in dit segment, volgens Seat.En er is meer. Zo behoort het draadloos kunnen opladen van je smartphone ook tot de opties, evenals Apple Car Play, Android Auto, Mirror Link en een audiosysteem van het merk Beats. Deze geluidsinstallatie beschikt over 7 speakers, een 8-kanaals versterker met een vermogen van 300 Watt en een digitale geluidsprocessor. Het tellerwerk is daarentegen nog gewoon analoog. We weten echter dat de Spanjaarden werken aan een digitaal display à al Volkswagen en Audi. Of deze ook beschikbaar zal komen voor de Ibiza is onduidelijk.
Ruimer zitten Gegroeid is de Ibiza zeker. Niet in de lengte, maar in de breedte. Daar kwam 87 millimeter bij en de wielbasis nam met 95 millimeter toe, terwijl de hoogte met 1 millimeter af is genomen. Geen enorm verschil met de uitgezwaaide generatie, maar de proporties zijn hierdoor wel heel anders geworden en de Spanjaarden beweren dat de Ibiza mede hierdoor alsnog een stuk ruimer is dan voorheen. Met name de achterpassagiers profiteren van de extra millimeters en het nog wat efficiënter kunnen indelen van het MQB-platform. De bagageruimte meet standaard 355 liter.
Motorengamma Motorisch wordt wederom uitgepakt met drie- en viercilinders, verspreid over benzines, diesels en een aardgas-variant en al dan niet gekoppeld aan een handbak of automaat. De lichtste Ibiza " met turboloze éénliter " levert 75 pk en dat loopt via twee geblazen 1.0 TSI's (95 en 115 pk) op naar een 150 pk sterke 1.5 liter viercilinder-turbobenzine. Die laatste is gloednieuw en wordt pas later aan het leveringsprogramma toegevoegd. Dit geldt ook voor de sportieve FR en Cupra, het topmodel met naar verluidt een 1.8 liter TSI, goed voor circa 200 pk.Dieselen kan met een 1.6 TDI. De klant heeft daarbij de keus uit 80, 95 of 115 pk. Tot slot is er nog een aardgas-variant met 90 pk sterke 1.0 TSI-motor. De nieuwe Seat Ibiza maakt zijn debuut tijdens de Autosalon van Genève. De voorverkoop start in april en rijden zal kunnen vanaf juni. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.