17 oktober 2008 - Volkswagen heeft de Passat BlueMotion verder geoptimaliseerd en presenteert bovendien een tweede versie. De vernieuwde Passat BlueMotion is zuiniger, schoner en krachtiger. De Passat BlueMotion II is met een CO2-uitstoot van 109 g/km bovendien een absoluut schoonheidswonder in zijn klasse.
BlueMotion: krachtiger, zuiniger en sterker
128 g/km en 4,9 l/100 km
BlueMotion II: 109 g/km en 4,1 l/100 km
Actieradius van 1.700 km(!)
Volkswagen start nog voor het eind van het jaar met de levering van een vernieuwde Passat BlueMotion. De 1.9 TDI met pompverstuiver maakt plaats voor de nieuwe 2.0 TDI commonrail-motor, standaard uitgerust met een Diesel Partikel Filter (DPF). Het vermogen van de BlueMotion neemt daardoor toe van 105 pk tot 110 pk. Bovendien is het maximumkoppel van 250 Nm nu tussen 1.500 en 2.500 tpm beschikbaar, waar de 1.9 TDI bij 1.900 tpm piekte. Met de krachtstoename stijgt ook de topsnelheid met 5 km/h tot 198 km/h (Variant: 196 km/h). Tegelijkertijd noteert de nieuwe Passat BlueMotion gunstigere verbruiks- en emissiecijfers. Het verbruik vermindert met 0,2 l/100 km tot 4,9 l/100 km (Variant: 4,9 l/100 km). Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 128 g/km (Variant: 129 g/km), een reductie van 8 g/km. Met het lagere verbruik stijgt de actieradius van de Passat Bluemotion tot meer dan 1.400 kilometer. De prijs van de nieuwe Passat Trendline BlueMotion bedraagt € 30.250,-, slechts € 100,- meer dan voorheen. Voor de Passat Comfortline BlueMotion blijft de prijs met € 31.750,- zelfs gelijk, terwijl de gebruikskosten verder afnemen. Momenteel is in Nederland zo’n 35 procent van alle Passat-modellen een BlueMotion – met A-label – en dat percentage zal met de aantrekkelijke nieuwkomer nog verder groeien.
Passat BlueMotion II
Naast de ‘gewone’ BlueMotion wordt er volgend jaar ook een BlueMotion II leverbaar. Dankzij een combinatie van de technieken uit de BlueMotion en de BlueTDI voldoet de schoonste Passat ooit niet alleen aan de Euro6-emissienorm van 2014, maar is een gemiddeld verbruik mogelijk van slechts 4,1 l/100 km. De CO2-uitstoot komt met 109 g/km op het niveau van hybrideauto’s. Op een volle tank brandstof komt de ruime Passat Variant BlueMotion II maar liefst 1.700 kilometer ver. Dat is mede mogelijk dankzij de toepassing van een start-stopsysteem, een versnellingsbak met langere overbrengingen en aandrijfassen met een lage wrijvingsweerstand. Een primeur op een Volkswagen is het regeneratieve remsysteem, dat het verbruik verder terugdringt. De marktintroductie van de revolutionaire Passat BlueMotion II staat gepland voor media 2009. De prijzen zullen tegen die tijd bekend worden gemaakt.