13 december 2016 - Zó, komt de Ferrari J50 eventjes als een daverende verrassing binnen. Vanwaar dit heugelijke feit? Wel, omdat de Italiaanse renstal reeds vijftig jaar actief is in Japan.
Dat de Italianen een volk betreft dat de minste gelegenheid aangrijpt om het glas te heffen om vervolgens een onvergetelijke fuif te geven blijkt eens te meer. Houden zo, want wat een pracht van een Ferrari is de J50. Gestoeld op de 488 Spider, maar toch schitterend voorzien van een eigen design en karakter.
Designmix Voor het koetswerk is met een schuin oog gekeken naar verschillende designera's binnen Ferrari. Zo is het 'helmvizier'-effect rond de cockpit geïnspireerd op Ferrari's open circuit-barchetta's uit de jaren '50 en moeten de zwarte stijlen denken aan de 288 GTO, alsook de F40 en F50. Prachtig.
Ietsje gekieteld Zoals al eventjes aangehaald is de basis ontleend van de 488 Spider, iets dat je ook terugziet in het interieur. De aandrijflijn wordt zodoende verzorgd door een 3.9 liter V8-biturbo, met het verschilt dat die 690 in plaats van 670 pk weet te mobiliseren, speciaal voor de J50. Prestatiescijfers worden niet vrijgegeven. Een blik op het rapport van de 488 Spider leert echter en deze rond 3 seconden voor de spurt naar 100 km/h en een topsnelheid van 325 km/h moeten luiden.
Peperduur Dan nu het slechte nieuws. Van de Ferrari J50 worden niet meer dan 10 exemplaren gebouwd. De stukprijs is niet bekend. Maar er valt sowieso af te vragen of die nuttig is. Meestal zijn dit soort paradepaardjes van Ferrari bij voorbaat al uitverkocht. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.