7 december 2016 - Er zouden slechts 40 exemplaren worden gebouwd. Dat worden er 65. Nog altijd te weinig, dus adrenalinejunkies, grijp je kans! Extremer dan de D8 GTO-RS was een Donkervoort nog nooit.
Vergissen is menselijk. Joop Donkervoort, oprichter en CEO, valt dan ook niets kwalijk te nemen. Hij dacht gewoon dat 40 exemplaren wel genoeg zouden zijn. Anderhalve ton exclusief belasting is niet in de laatste plaats veel geld voor een sportauto die het niet van zijn dagelijkse bruikbaarheid moet hebben.Allemaal Hollandse nuchterheid, zo blijkt. De vraag naar de D8 GTO-RS bleek namelijk veel hoger dan verwacht. En daarom is de oplage opgekrikt tot 65 stuks, verdeeld over twee special editions: de Bare Naked Carbon en de Race Edition. Twee daarvan hebben inmiddels ook al een nieuwe eigenaar gevonden.
Verboden op straat Van de 25 extra D8's GTO-RS zullen er 15 stuks een Bare Naked Carbon Edition zijn. Het model herkennen is makkelijk. De extreme mate aan blootliggend carbon spreekt boekdelen. Blijft over de D8 GTO-RS Race Edition. Daarvan worden er dus tien stuks gemaakt, speciaal voor kopers die maximaal willen presteren tijdens trackdays. De Race Edition is namelijk volledig afgesteld voor circuitgebruik. Sterker, ermee op de openbare weg rijden is niet eens toegestaan. Met dank aan de sequentiële versnellingsbak waarmee de Race Edition is bedeeld. Mooi, toch?!
Heel veel geduld Nog een reden dat Donkervoort zich had vergist bij het bepalen van de oplage van de D8 GTO-RS, is de lange levertijd. Immers, de spoeling mensen die zonder morren ruim op een jaar op hun nieuwe speeltje wachten is dun. En bij Donkervoort is dat juist eerder regel dan uitzondering. Wie de D8 GTO-RS nu besteld, krijgt hem pas begin 2018.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.