30 november 2016 - Ford heeft een compleet nieuwe Fiesta, en de Amerikanen hebben meteen het doek getrokken van vier verschillende uitvoeringen met elk specifieke kenmerken. De gemene deler is een grotere koets, ruimer interieur, modernere snufjes en verfijnde motoren.
Dat Ford voor de verandering eens niet veel aan het design van de Fiesta zou tornen werd al voorspeld. Het compacte model is immers zo'n enorme kaskraker. Nog steeds, wat zonder meer iets zegt over de houdbaarheidsdatum van het design van de Fiesta. Zodoende geen compleet nieuw lijnenspel, maar een evolutie op dat van de uitgaande generatie.
Hogerop Een zichtbare verandering die de Fiesta wel heeft ondergaan is een groter koetswerk. Hoeveel centimeters er aan alle kanten is bijgekomen is echter niet bekend gemaakt, maar vanaf de foto's is al te zien dat de auto een stuk ruimer in zijn jas zit dan voorheen. Inzittenden zullen hiervan profiteren. Zowel voor- als achterin, aldus Ford. Ook pakt het merk uit met een interieur dat bestaat uit mooiere materialen en meer technologische snufjes. Zo is er het Sync 3-infotainmentsysteem dat meer connectiviteit en mogelijkheden biedt en te bedienen valt via een 8 inch scherm dat voortaan (deels) is losgeweekt van het dashboard. Dat Ford hogerop wil met de Fiesta uit zich ook aan de hand van het (optionele) geluidsinstallatie. Die komt namelijk van Bang & Olufsen. In een B-segmenter, toe maar! Ook omvangrijk voor een compacte hatchback is het palet aan veiligheidverhogende functies. Zaken als Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, Active Park Assist, Adaptieve Cruise Control, Blind Spot Information System en Lane Keep Aid zijn zoal beschikbaar op de nieuwe Fiesta.
Voor ieder wat wils Ford wil zoveel mogelijk mensen bereiken met de nieuwe Fiesta. Daartoe zijn er nu al vier uitvoeringen gepresenteerd. De stijlvolle en doorgaans al behoorlijk rijk uitgeruste Titanium is daarvan een terugkerende bekende, net als de sportieve ST-Line. Nieuw zijn de Vignale, die qua luxe nog een stap verdergaat dan de Titanium, en de Active. Die laatste is met zijn kunststof bumperranden en grotere bodemvrijheid de stoerste van het kwartet en een rechtstreekse concurrent voor de Volkswagen CrossPolo.
Wanneer te koop? Hierover is er helaas nog geen concrete informatie, maar reken op de ergens rond de zomer van 2017. Sowieso is de hoeveel informatie tegen de verwachtingen in vrij summier. De waaier aan beschikbare drie- en viercilinder motoren is Ford ons namelijk ook nog schuldig. De Amerikanen wil voor nu alleen kwijt dat de 1.0 liter driecilinder-turbomotor weer van de partij zal zijn en " als nieuwtje " over cilinderuitschakeling beschikt. Bij deellast schakelt 'ie over op slechts twee cilinders. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.