24 november 2016 - Blijdschap bij Audi en Mercedes-Benz. BMW heeft definitief besloten de medio dit jaar gepresenteerde 1-serie Sedan niet in Europa te vermarkten.
Nu Mercedes-Benz op voorsprong staat zou je denken dat BMW het principe 'alle beetjes helpen' wel zou hanteren. Maar niets is minder waar. De 1-serie Sedan blijft in China. De reden? Uit BMW's rekenmodules rolt de conclusie dat een lancering elders in de wereld een negatief bedrijfsresultaat zal opleveren omdat de vraag niet opweegt tegen de (extra) productiekosten. Dan maar een jaartje niet het bestverkopende premiummerk.Mercedes-Benz zal blij zijn met dit nieuws, maar Audi des te meer, want de A3 Limousine heeft nu praktisch vrij baan. Op de CLA, zijn enige directe concurrent, zitten namelijk veel minder mensen te wachten.
Importeren een optie Wil je " als Europeaan " toch een BMW 1-serie Sedan (omdat je per se een luxe compacte vierdeurs wilt en een bloedhekel hebt aan de andere twee Duitse premiummerken), dan zou je kunnen overwegen er eentje te importeren vanuit China.Of de kwaliteitsgraad van de Chinese 1-serie op hetzelfde niveau staat als dat van de Europese derivaat kunnen we je niet vertellen. Wel dat de 1-serie Sedan wordt gebouwd op het voorwielaangedreven platform van de 2-serie Active Tourer en te bestellen is met de 136 pk sterke 1.5-driecilinder of de 2.0 liter viercilinder uit de MINI Cooper S. Dat blok levert 192 pk. Een automaat is op beide motoriseringen standaard. Een handbak is zelfs niet eens leverbaar. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.