23 november 2016 - Porsche kan er wat van, maar Lotus evengoed. De Exige telt zo langzamerhand net zoveel speciale edities als de 911. Elke volgende nog weer wat sneller dan de vorige. Dit is de Exige 380, de snelste tot nu toe.
De naam zegt het al: de Lotus Exige 380 perst 380 pk uit zijn Toyota-V6. Het koppel reikt tot 410 Nm. Krachten die wel raad weten met de slechts 1.100 kilogram wegende Brit " die ooit zelfs niet meer dan 800 kilogram op de weegschaal legde.Alsof het niets is kan de Exige 380 in 3,7 seconden naar de 100 km/h schieten. Het maakt daarbij niet uit of er manueel geschakeld wordt of via de optionele automatische transmissie. Verschil in topsnelheid is er wel. De versie met handbak kan 286 km/h, terwijl met de automaat de pret ophoudt bij 274 km/h. Onze keus? De automaat. Alleen al omwille van de waanzinnige looks.
E
vora 410-goodies Om je nog wat meer speciaal te laten voelen stopt Lotus de Exige 380 enkele performance-verhogende goodies toe van haar vlaggenschip, de Evora 410. Daartoe behoren onder meer een geoptimaliseerde ECU en supercharger, een uitlaatsysteem met een betere flow en een sterkere brandstofpomp. Mooi en functioneel tegelijk zijn de carbon kuipstoelen, lichtgewicht wielen en de uit polycarbonaat opgetrokken achteruit. Alle besparingen bij elkaar opgeteld scheelt het ruim 26 kilogram ten opzichte van de Exige 350. Wil je nog meer gewicht besparen of gewoon meer carbon ornamenten? Vink dan het Carbon Exterior Pack aan.
Ook als Roadster Keuze is er ook in open of dicht. Anders gezegd, de Exige 380 is zowel als Coupé en Roadster te bestellen. Prijzen beginnen bij 90 mille. In Duitsland, welteverstaan. De Nederlandse vanafprijs volgt nog, maar reken op minimaal 130.000 euro.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.