zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Freevalve by Koenigsegg presenteert nokkenasloze motor

 

22 november 2016 - Zonder te overdrijven mag Christian von Koenigsegg gerust een genie worden genoemd. Niet alleen zet de Zweed de wereld van hypercars op zijn kop, tegelijkertijd treedt hij op als denktank voor de ganse auto-industrie. Zijn nieuwste vondst: een motor zonder nokkenas-systeem.

Christian von Koenigsegg heeft al behoorlijk wat slimme vondsten op zijn naam staan. Vaak zijn traditionele concepten in de auto-industrie het slachtoffer van de hyperintelligente Zweed. Hij plaatst ze in een ander daglicht, verbetert ze op allerlei fronten, om ze meestal daarna toe te passen op zijn eigen bolides. Nadat ze eerst zijn gepatenteerd natuurlijk. Hebben andere autofabrikanten interesse, dan kan dat. Op deze manier komt er bij Koenigsegg meer geld in het laatje dan via miljoenenbolides als de Regera en One:1 alleen.



Freevalve
Niet alle vindingen worden onder de noemer Koenigsegg de wereld in geslingerd. De kleine supersportwagenbouwer heeft ook nog dochterbedrijven en één daarvan is Freevalve. En die heeft nu in China een motor gepresenteerd voorzien van de zogenoemde 'Pneumatic-Hydraulic-Electric-Acutator'-techniek (PHEA).In het kort komt het erop neer dat deze motor, een 1.6-turbobenzine, geen klassieke nokkenas meer kent. In plaats daarvan worden de in- en uitlaatkleppen aangestuurd door een elektronisch circuit. De voordelen hiervan zijn legio.

Optimale verbranding
Geen 'starre' nokkenas maar een elektrisch brein betekent zoal dat de kleptiming eindeloos variabel is en daarmee de best mogelijk verbranding mogelijk maken. Op zijn beurt betekent dit een efficiëntere verbranding, oftewel meer vermogen bij een lager verbruik.Volgens Koenigsegg levert de 'revolutionaire' viercilinder bijna twee keer zoveel vermogen en koppel in vergelijking tot een conventionele 1.6 terwijl het gemiddelde verbruik 15% lager ligt. Bovendien is een motor voorzien van PHEA-techniek veel compacter te bouwen, alsook lichter. Tot wel 20 kilogram, mede vanwege het tevens overbodig zijn van een gasklep en directe injectiesystemen.

Chinezen eerst
De PHEA-motor werkt na jaren van ontwikkeling naar behoren, maar bevindt zich feitelijk nog wel in een conceptfase. En testauto's van het Chinese merk Qoros hebben de eer de puntjes op de i te zetten. Of de 3 Sedan of 5 SUV ook de eerste daadwerkelijke productiemodellen zullen zijn met deze bijzondere motorentechniek, is nog onbekend. Christian von Koenigsegg verwacht in elk geval dat autofabrikanten in de rij zullen staan wanneer het eenmaal zover is.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10