Chinese Nio EP9 klapt erin als 's werelds snelste EV
21 november 2016 - Alle ogen waren gericht op het Kroatische Rimac, maar nu blijkt het Chinese Nio aan de haal te gaan met de officieuze titel 'snelste EV ter wereld'. Met de EP9.
Elektrische hypercars schieten als paddenstoelen uit de grond. De bekendste tot nu was de Rimac One, een dik 1.000 pk sterke EV die korte metten maakt met s' werelds snelste bolides voorzien van een verbrandingsmotor. Het geheim? Het beestachtige koppel dat deze stroomvreters kunnen opwekken.Zo kan de eerdergenoemde Rimac zomaar eventjes 1.600 Nm ophoesten, twee keer zoveel als een Porsche 918 Spyder. En de Nio EP9? Dat is niet bekend. Wel de hoeveelheid paardenkrachten. 1.360 stuks om precies te zijn, oftewel evenveel als de Koenigsegg One:1. Allemachtig!
Nà¼rburgring Echter terwijl die laatstgenoemde Zweed nog altijd niet het perfecte moment heeft gevonden om de Nà¼rburgring meester te maken, heeft de Nio EP9 die graadmeter al achter zijn kiezen. Met haar en huid kun je wel stellen, want de geklokte tijd staat namelijk op 7 minuten, 5 seconden en een beetje. Slechts 7 seconden langzamer dan de Porsche 918, maar genoeg om momenteel door het leven te gaan als 'snelste EV ter wereld'.
Adequate actieradius Dat de Nio EP9 zo'n monstertijd heeft weten neer te zetten op de Ring is zo vreemd niet als je je bedenkt dat 'ie meer downforce kan genereren dan een Formule 1-auto. En ook de acceleratie mag er zijn. Van 0 naar 200 km/h doet de EP9 in 7,1 seconden, terwijl de topsnelheid op 313 km/h ligt.Opvallend genoeg doet de Rimac One dit nog ietsje beter, maar die heeft nog geen officieel bezoek gebracht aan de Nà¼rburgring. Hoe dan ook, het wordt nog weleens wat met dat elektrisch rijden. Niet in de laatste plaats omdat de EP9, ondanks zijn immense prestatiedrang, een actieradius kent van 430 kilometer. Opladen van een leeg batterijenpakket gaat ook relatief rap: 8 minuten voor 80% van de totale capaciteit. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.