3 november 2016 - Omdat het met de CLS 63 AMG niet lukt, wil Mercedes-AMG proberen met een vierdeurs GT de Porsche Panamera af te troeven. Dat beweert het doorgaans goed geïnformeerde, Britse Autocar.
De vierdeurs-coupé zou het helemaal worden. Maar hoeveel van deze flamboyante sedans zie je nu werkelijk in het straatbeeld tien jaar na de Mercedes CLS? Sterker, nota bene dé pionier van dit nichesegment wordt maar mondjesmaat verkocht en ook het aantal BMW 6-series Gran Coupé en Volkswagen CC's valt op twee handen te tellen. Eigenlijk de enige vierdeurs-coupé waar een dikke boterham mee wordt verdiend is de Panamera, waarvan zopas de tweede generatie is voorgesteld. Subtieler, luxueuzer, ruimer en sneller; Porsche is ervan overtuigd dat de nieuwe Panamera het immense succes zal voortzetten. En dat terwijl Das Haus na slechts twee jaar produceren besloot de CLS Shooting Brake (de nog fraaiere stationvariant) geen opvolger te geven wegens teleurstellende resultaten. Het is een oneerlijke wereld.
Cadeautje Met de CLS en in het bijzonder de 63 AMG-versie wil het dus niet lukken. Desondanks wil Mercedes-AMG niet van opgeven weten. Doorzettingsvermogen en het tonen van karakter heeft het performancebedrijf immers in mum van tijd heel groot gemaakt. Nooit eerder werden er zoveel AMG's verkocht en het bouwen van eigen smaakmakers als de SLS en heden de GT heeft daar zeker aan bijgedragen. En dat smaakt naar meer. Vandaar dat het gelooft in een vierdeurs GT als de perfecte Panamera-killer. Die zou dan AMG GT 4 moeten gaan heten en tegelijk een mooi cadeautje zijn voor de 50ste verjaardag. Wanneer dat wordt gevierd? In 2017. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.