Nieuwe auto's per direct zichtbaar tot 1. 500 euro duurder
2 november 2016 - Mogelijk heb je het al gemerkt in de showroom: je droomauto is ineens honderden euro's hoger geprijsd dan de vorige keer dat je je eraan hebt vergaapt. Dit komt omdat de autobranche voortaan verplicht is de beruchte rijklaarkosten te verwerken in de vanafprijs van nieuwe auto's.
De overheid en concurrentiewaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) hoopt met deze doorvoering dat de ergernis bij de autokoper " die niet van financiële verrassingen houdt " voorbij is. Voor veel autokopers waren de (onvoorziene) rijklaarkosten bij aanschaf van een nieuwe auto een doorn in het oog, namelijk. Men kreeg al gauw het gevoel misleid te zijn omdat de geadverteerde prijs een stuk aantrekkelijk was. Door het integreren van de rijklaarkosten in de vanafprijs van nieuwe auto's moeten consumenten zich niet langer verrast voelen.
Ook voor occasions? Nee. Althans, nog niet. Maar onder andere de ANWB ziet graag dat ook voor tweedehands auto's 'all-in-prijzen' verplicht worden gesteld omdat bij aanschaf daarvan meestal ook kosten in rekening worden gebracht die aanvankelijk niet zijn gecommuniceerd. Je moet dan denken aan kosten voor APK en de tenaamstelling.
Vanwaar eigenlijk rijklaarkosten? Rijklaarkosten zijn in feite onvermijdelijk. Het transporteren van de bestelde auto van de fabriek naar de showroom, een poetsbeurt, kentekenplaten, lampenset, gevarendriehoek, tenaamstelling en al dan niet een volle brandstoftank; de consument kan niet verwachten dat de dealer hier allemaal zelf voor opdraait. Vandaar dat deze kosten (deels) aan de klant worden doorberekend, bovenop de 'kale' aanschafprijs van een nieuwe auto's.Het tarief van rijklaarmaakkosten verschilt overigens per merk. De één rekent er rond 600 euro voor, terwijl de ander, veelal de luxere automerken, tot wel 1.500 euro vragen. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.