zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Mercedes-Benz pakt uit met vier hypermoderne motoren

 

2 november 2016 - In navolging van de '220d'-diesel eerder dit jaar introduceert Mercedes-Benz begin 2017 nog eens vier gloednieuwe motoren: twee zescilinders (benzine en diesel), een viercilinder (benzine) en een V8-biturbomotor (ook op benzine). De lichting maakt deel uit van Mercedes' grootste motorenoffensief ooit.

De voor Nederland meest interessante nieuwkomer is de viercilinder-benzine, zeker wanneer 22% bijtelling de standaard is per 2017. De motor gaat intern gebukt onder de noemer M 264 en betreft een tweeliter met een specifiek vermogen van 100 kW per liter. Oftewel, dit blok kan tot wel 272 pk leveren, een vermogen waarvoor normaliter een zescilinder benodigd is met pak 'm beet 30% meer slagvolume. Noemenswaardig is ook dat deze 2.0 liter motor met twin-scroll turbo's is voorzien van een riemaangedreven 48-volt startdynamo (BSA) en een elektrische 48-volt waterpomp. Als voordeel van BSA noemt Mercedes onder meer een soepelere start en een betere krachtontwikkeling tot 2.500 tpm.



Zescilinders
Toch nog wat meer power gewenst? Misschien zijn de nieuwe zescilinders een alternatief. Ze zullen verkrijgbaar zijn als benzine en diesel. De eerste, intern M 256 genaamd, debuteert in de S-klasse en kan dezelfde kracht ontwikkelen als een doorsnee achtcilinder. Exacte specificaties worden niet opgegeven, wel dat de motor over een 48-volt elektrisch systeem beschikt en 'intelligente' turbotechniek, waaronder een elektrische hulpcompressor. Het resultaat: achtcilinderprestaties bij een brandstofverbruik dat tussen het gemiddelde verbruik van een vier- en zespitter in ligt. Wel een hypermoderne zescilinder, maar liever dieselen? Ook daar legt Mercedes momenteel de laatste hand op. Net als de benzineversie kan deze 'OM 656' een vermogen leveren dat heden is voorbehouden aan een achtcilinder. Bewijs? Wat te denken van 313 pk in plaats van 258 stuks voor de huidige zescilinder-topdiesel van Mercedes, terwijl het brandstofverbruik 7% lager ligt dan dat 'oude' blok.

Neusje van de zalm
Tot slot de crème de la crème van Mercedes' motorenoffensief: een 4.0 liter V8-biturbo, goed voor 476 pk en een maximumkoppel van 700 Nm (vanaf 2.000 tpm). Mede dankzij cilinderuitschakeling behoort deze benzinemotor tot de zuinigste ter wereld, aldus Mercedes, en wie anders dan de S-klasse krijgt de eer als eerste met deze krachtpatser geleverd te worden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10