1 november 2016 - 'Stoppen op je hoogtepunt is het mooist'. Kan zijn. Toch, wanneer je diep in het hart van Volkswagen zou kunnen kijken, zal je waarschijnlijk ook verdriet ontdekken nu bekend is geworden dat de 4-voudig wereldkampioen rally stopt met het WRC.
De nasleep van de dieselgate laat een spoor van tranen na bij de Volkswagen Groep, hun medewerkers en achterban. Maar gerust ook autoliefhebbers die wars zijn van merkvoorkeur. Het verliezen van een geweldenaar is immers altijd spijtig. Zeker als het de regerend kampioen betreft, want dat is Volkswagen in het WRC. Al vier keer op rij.Afgelopen weekend, na de Rally van Groot-Brittannië, stelden de Duisters hun hegemonie sinds 2013 veilig. Prolongatie zit er echter niet in, helaas. Enkel de Rally van Australië nog en dan kapt Volkswagen op het hoogste niveau van de rallysport.
Dubbele dreun Het treurige nieuws van Volkswagen komt daags nadat Audi aankondigde te stoppen in het WEC " hoewel zij nog wel verdergaat met de Formule E. Ook de 200 medewerkers bij Volkswagen Motorsport komen gelukkig niet op straat te staan, maar worden ondergebracht bij het Touring Car Racing-programma van de Golf R. Geen competitie met WRC-allure, maar beter dan niets.
Had zo mooi kunnen zijn De timing van Volkswagen had niet slechter gekund. Precies op het moment dat rallylegende Toyota terugkeert naar de WRC en de FIA de regelgeving heeft aangepast zodat de kanonnen van Hyundai, Ford en Citroën competitiever dan ooit zullen zijn. Bovendien was de Polo WRC al zo goed als klaar voor het 2017-seizoen.
Ongenaakbaar Volkswagen kwam, zag en overwon toen het in 2013 aan de start van het WRC verscheen. Van de 980 klassementsproeven wisten de Duisters er liefst 622 te winnen. Dit resulteerde in vier wereldtitels op rij bij zowel de rijders (te weten Sébastien Ogier) als constructeurs. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.