1 november 2016 - Mocht je tot nog twijfelen of Henrik Fisker met zijn allereerste volledig elektrische auto de aanval wil openen op Tesla; hier het sluitende bewijs. Dit is de Fisker EMotion, goed voor een accucapaciteit die je 640 kilometer ver kan brengen, maar op commando ook naar 260 km/h kan snellen.
Met de EMotion maakt Fisker er geen geheim van: de Deense ontwerper en autobouwer wil een stukje van Tesla's hartige taart. De vleugeldeuren, het lijnenspel (hoewel ook een vleugje Zenvo ST1) en de specificaties maken het zonneklaar: Elon Musk heeft in Henrik Fisker een nieuwe aartsrivaal gevonden. En het moet gezegd: Musk kan zijn borst natmaken.
Elektrische supercar Ondanks dat de EMotion en Model S " op papier " het ultieme duellerende duo vormen, lijkt Fisker net wat meer aan de supercar-zijde van het spectrum te willen zitten. Geen Tesla kan immers een topsnelheid bereiken van 260 km/h. Vooralsnog niet, althans. Qua actieradius wordt voor de EMotion 400 mijl opgegeven, omgerekend 640 kilometer. Dat is gelijk aan de Model S P100D.
Grafeen Over het accupakket gesproken. Fisker heeft naar eigen deze zo compact mogelijk gehouden, zodat er meer bruikbare centimeters overblijven voor de inzittenden. Bijzonder is met name dat de batterijen deels van grafeen zijn gemaakt, een van de sterkste materialen op aarde en tegelijk vrij licht. Het bedrijf NanoTech Energy Inc. is medeverantwoordelijk voor deze innovatie. Verder bestaat de EMotion uit een mix van carbon en aluminium en wordt er gerept over een autonoom rijsysteem aan boord waaraan momenteel nog gewerkt wordt.
2017 In de loop van volgend jaar zal Fisker meer details over de EMotion vrijgegeven met als uiteindelijke doel een productie in waarschijnlijk geringe oplage. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.