26 oktober 2016 - Mercedes-AMG heeft de nieuwe E 63 ontdaan van zijn ketenen. Vanaf nu is het opgeblazen, want de supersedan is zowaar nog krachtiger dan het eigenlijke paradepaardje uit Afflerbach: de AMG-GT R.
Standaard 571 pk en zelfs 612 pk in het geval van de S-variant. Allemachtig! De nieuwe Mercedes-AMG is het jongste bewijs dat het nimmer is gedaan met de pk-wedloop. Tenminste, als Audi, BMW of Jaguar dit weten te overtreffen met hun eigen performance-sedan. Die kans is niet heel groot, want tot op heden heeft AMG altijd de grootste gehad (exclusieve uitspattingen niet meegerekend) Maar wie weet"¦
Vaarwel achterwielaandrijving, maar treur niet Zoals al werd vermoedden beschikt nu ook de 'gewone' E 63 AMG standaard over vierwielaandrijving. Voor de S-variant gold dat al. Of ongegeneerde driftbuien hiermee passé zijn? Niet als het aan AMG ligt. Want als compensatie installeert het een driftmodus op de E 63. Het betreft een soortgelijke functie als op de Focus RS waarbij een aanzienlijk deel van de aandrijfkrachten naar de achtertrein wordt gestuurd zodat " relatief makkelijk " dwars gaan alsnog mogelijk is. Joehoe!
300 km/h Tot slot nog eventjes de keiharde prestaties. Wederom maakt de E 63 AMG (S) gebruik van een dubbel geblazen 4.0 liter V8. Het koppel bedraagt normaliter 750 Nm, maar tegen meerprijs ligt dit nog eens 100 Nm hoger (E 63 AMG S). Desondanks ontlopen de beide elkaar niet bijster veel. Tenminste in de praktijk, want weten jouw zintuigen een verschil van twee tiende van een seconde waar te nemen? Dacht het niet. Dat is namelijk het verschil in knaltijd op de spurt naar 100 km/h. De E 63 doet hier 3,5 seconden over en de E 63 S 3,3 seconden. Beide bloedsnel. Pieken doen beide 63-modellen bij 250 km/h, maar wie AMG lief aankijkt en wat extra geld toestopt kan 300 km/h halen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.