zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

MINI heeft een nieuwe Countryman

 

26 oktober 2016 - Bij VDL NedCar eten ze gebak bij de koffie vandaag. De Limburgse autofabriek in Born spint namelijk veel garen bij de komst van de tweede generatie Countryman. Net als de Hatchback mogen ze ook de SUV van MINI bouwen.

Je kunt gerust zeggen dat de nieuwe MINI Countryman een Nederlands tintje heeft. Leuk toch? Bovendien had het model al recht op twee paspoorten, want MINI mag dan van origine Brits zijn, onderhuids is het natuurlijk een en al Duits wat de klok slaat. En wees daar blij mee, want daardoor is de nieuwe Countryman groter, ruimer, moderner en efficiënter. Dat laatste mede door de komst van een plug-in hybride-variant. MINI's eerste.



Groeispurt
Het eerste dat opvalt wanneer je de foto's bekijkt is dat de Countryman een stuk scherper is geworden. Het bolle is ervan af. In de praktijk daarentegen is waarschijnlijk de enorme groeispurt die de auto heeft ondergaan het eerste dat landt.Maar liefst 20 centimeter in lengte is erbij gekomen, waardoor de wielbasis met 7,5 centimeter kon groeien. Geloof MINI, dat ga je " in positieve zin " merken op de achterbank. De breedte nam met 3 centimeter toe en mede daardoor valt er nu 450 liter in de bagageruimte te stouwen. Met de achterbank neergeklapt kan dit worden uitgebreid naar 1.309 liter, wat een aanzienlijke 220 liter meer is dan voorheen.

Picnic Bench
Hoewel de Britten graag willen dat je de Countryman serieus neemt, zou MINI MINI niet zijn als het haar nieuwste enkele geinige handigheidjes heeft toegestopt. Een elektrisch achterklep, hetzij optioneel, is er daar één van. Een andere is de zogeheten Picnic Bench, een uitklapbare zitting om comfortabel(er) op de tildrempel te kunnen zitten wanneer je vertoeft in de vrije natuur en daar een hapje wilt eten of daartoe wilt wisselen van schoeisel. Ook handig is de variabele verschuifbare achterbank (over een lengte van maximaal 13 centimeter) en de apart te verstellen rugleuningen.

Country Timer
En er is nog meer. Had MINI al de Always Open Timer voor de Cabrio, nu is er de Country Timer voor de Countryman. Deze gimmick registreert hoe veel meters je over hellende, ongelijke, onverharde of met sneeuw bedekte paden en wegen rijdt. Zodra de Countryman zich op op het onverharde begeeft, wordt het type en omvang van het offroad-terrein gedetecteerd en met icoontjes weergegeven op het display in het centrale instrumentencluster. De rijsituatie wordt geanalyseerd op basis van data verkregen door de controle-unit van de Dynamic Stability Control.

Typisch MINI-interieur
Verder over het interieur gesproken. Het dashboard is typisch MINI, met in het midden de welbekende grote ronde klok. Alhoewel klok? Tegenwoordig is het veel meer dat dat. Het behelst tevens het infotainmentsysteem alsmede de navigatie, beide weergegeven op een 6,5 of 8,8 inch kleurendisplay. Voor de muziekliefhebbers is er een audiosysteem van Harman Kardon en aan sfeer ook geen gebrek volgens MINI, dankzij nieuwe plekken voorzien van LED-sfeerverlichting.

Plug-in Hybrid
Motorisch pakt de nieuwe Countryman uit met twee benzines en evenveel diesels. Het benzinepalet bestaat uit de Cooper Countryman, voorzien van een 1.5 liter met 136 pk en 220 Nm koppel. De Cooper S-versie geniet de bekende 2.0 liter met 192 pk en 280 Nm. De (S)D-diesels hebben beide een inhoud van tweeliter en leveren 150 pk bij 330 Nm of 190 pk bij 400 Nm. Alle motoren kunnen optioneel gekoppeld worden aan All4-vierwielaandrijving al dan niet in combinatie met een 6-traps automaat. Een handbak is standaard. De belangrijkste motorische nieuwkomer is de Plug-in Hybrid. Deze heet voluit MINI Cooper S E Countryman All4 en combineert een 1.5 liter driecilinder met een elektromotor die 88 pk kan leveren. Gezamenlijk is de aandrijflijn goed voor 224 pk en 385 Nm en al je de elektrische actieradius van 40 kilometer (tot 125 km/h) optimaal benut, is een gemiddeld verbruik van slechst 2,1 l/100 km haalbaar volgens de testcyclus.

Prijzen
MINI weet ook al wat de Countryman moet kosten. De prijzen beginnen bij € 32.900,- voor de Cooper. De Cooper S-versie is er vanaf € 39.900,- en wil je daarop All4-vierwielaandrijving dan betaal je een kleine 5 mille extra. Een automaat is optioneel verkrijgbaar voor € 1.800,-. Liever dieselen? Weet dan dat je minimaal € 37.500,- armer raakt (Cooper D). De Cooper SD met standaard automaat begint bij € 44.500,-. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10