20 oktober 2016 - Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo, heeft een nieuw automerk gelanceerd: Lynk&Co. Een SUV, genaamd 01, is haar eerste model en heeft niet alleen ambities in het thuisland.
De aspiraties van Lynk&Co doen denken aan die van Qoros destijds " en we weten allemaal hoe dat loopt momenteel. Toch moeten we het nieuwbakken automerk een kans geven. Niet alleen omdat de 01 er niet eens heel onaardig uitziet " hoewel een tikkeltje Kia (Sportage) " maar tevens omwille van de techniek onderhuids. Die is namelijk grotendeels gelijk aan dat van de aanstaande XC40. Jazeker, die van Volvo, waarmee zij verwachten heel hoge ogen te gooien.
Made in Sweden Nu je dit weet herken je misschien ook enige gelijkenissen tussen de Volvo 40.1 Concept en deze Lynk&Co 01. Dat moet haast wel, want de 01 is nota bene ontwikkeld en ontworpen in Gà¶teborg, Zweden. Precies, daar waar zustermerk Volvo (ook) haar (Europese) hoofdkwartier heeft gevestigd.De bouw daarentegen vindt plaats in China. Maar als het aan Lynk&Co ligt keert de 01 in 2018 weer terug naar het Europese vaste land om ook hier kopers te verleiden. Daarnaast zijn er ambities in Amerika en natuurlijk haar eigen thuisland. Modellen die hun borst alvast kunnen gaan natmaken? Renault Kadjar en co. Al is de 01 eigenlijk nog een tikkeltje groter met een lengte van 4,45 meter en wielbasis van 2,73 meter. Skoda's Kodiaq kan daarom ook maar beter niet op zijn lauweren rusten.
Je eigen apps Om vooral de moderne automobilist over de streep te trekken, zet de 01 vol in op communicatietechnieken en gadgets. Zo stelt Lynk&Co tevens externe ontwikkelaars in staat toepasbare applicaties voor de 01 te ontwikkelen waarvan zij denken dat deze handig zijn tijdens de rit van A naar B. Bovendien kunnen deze app's vervolgens weer met andere 01-eigenaren gedeeld worden.
Tel je mee? Lynk&Co laat er overigens geen gras over groeien. Na de 01 zitten er namelijk nog drie modellen in het vat. Eén daarvan is een sedan annex vierdeurs coupé. Diens naam? 02, 03 of 04, afhankelijk welke modelvariant het eerst komt na de 01. Oftewel, de Chinezen houden het qua modelnamen uiterst simpel. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.
Het is de Chinezen inmiddels gelukt om de Europeanen te verleiden. Wij rijden deze fijne auto nu bijna twee weken met volle tevredenheid.
We verhuren de auto ook via het deelplatform van Lynk&Co. Helaas is de marketing van Lynk&Co nog niet geweldig. Benieuwd of dit merk de komende jaren weet te groeien op de Nederlandse markt.