20 oktober 2016 - Na vier jaar heeft Seat haar belangrijkste model, de Leon, in het nieuw gestoken. Nou ja, nieuw is allicht wat overdreven, aangezien de aanpassingen met een loep gevonden moeten worden.
Omdat de Leon te belangrijk is voor Seat en lekker scoort hebben de Spanjaarden het niet aangedurfd het model grondig in de nieuwe verf te zetten. Dat betekent dat er een kenner voor nodig is om de doorgevoerde wijzigingen te ontdekken.Wie aandachtig kijkt en vergelijkt zal vroeg of laat opmerken dat de bumpers niet even wat scherper zijn aangesneden, maar voortaan vooral grotere luchtinlaten op de hoeken bevatten. Ook de nu met LED uitgeruste mistpitten hebben een ander design gekregen, net als de lichtunits. Grootste nieuws daar is de komst van full-LED-koplampen voor nog beter zicht. Met name bij slechte weersomstandigheden, aldus Seat. Tot slot heeft Seat een toefje meer chroom toegepast in de grille.
Interieur Binnenin valt er meer te ontdekken. Sterker, de gehele middenconsole is behoorlijk vernieuwd. Voortaan prijkt er (optioneel) een groot 8 inch infotainmentsysteem, voorzien van Apple Carplay en MirrorLink, hoog bovenin het dashboard en heeft de klimaatregeling zelfs een compleet hertekend knoppencluster gekregen. De middenconsole maakt tevens een meer opgeruimde indruk, met dank aan het dumpen van de klassieke handrem. Daarvoor in de plaats is een elektrische variant gekomen.Het stuur is ook nieuw, en Seat wil graag kwijt dat de Leon nu valt uit te rusten met instelbare LED-sfeerverlichting. Er is keuze uit meerdere kleuren. Verhoogde veiligheid is er dankzij de toepassing van Traffic Jam Assist, adaptieve cruise control met noodremfunctie, verkeersbordherkenning en een veelzijdige parkeerhulp.
Motoren Motorisch pakt de gefacelifte Seat Leon uit met een 1.6 TDI, goed voor 115 pk. Deze nieuwe instapdiesel neemt de plaats in van de 110 pk sterke versie. De 150 en 184 pk sterke TDI's blijven als vanouds, al benadrukt Seat wel dat deze minder hoorbaar zullen zijn vanachter het stuur. Dat geldt trouwens bij alle beschikbare motoren, dankzij verbeterde isolatie. Wie opteert voor de Leon ST 2.0 TDI met 150 pk kan voortaan het schakelen desgewenst laten verlopen via de 7-traps DSG.Liever aan de benzine? Dan heeft Seat de 115 pk sterke 1.0 TSI-driecilinder voor je, een 1.4 met 150 pk en een 1.8 liter met 180 pk. Als topper is weer de bloedsnelle Cupra, waarvoor Seat zelfs een verrassing in petto heeft. Echter dat komt later. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.