19 oktober 2016 - Als Porsche (lees: Macan) ermee wegkomt, waarom dan niet de Audi Q7? Vandaar dat de kolos uit Ingolstadt binnenkort ook verkrijgbaar is met een viercilinder. Het is meteen goed nieuws voor benzineliefhebbers.
De Audi Q7 is tot op heden enkel te koop met een dieselmotor in het vooronder. Het palet daarvan variërend van de 218 pk sterke 3.0 TDI, via een plug-in hybride met 374 pk tot het absolute vlaggenschip, de SQ7. Die geniet 435 pk bij een koppel van 900 Nm. Fans van de Q7 en met een voorliefde voor het tanken van benzine hoefden dus niet bij Audi aan te kloppen. Tot nu, want de Duitsers introduceren de Q7 2.0 TFSI.
Prestaties De tweeliter viercilinder-turbobenzine in de Q7 2.0 TFSI is qua specificaties gelijk aan die in de basis-Macan. Het blok levert 252 pk en een koppel van 370 Nm. Omdat de Q7 wat zwaarder is dan de Porsche, sprint hij een halve tel langzamer naar 100 km/h, maar een tijd van 7,3 seconden is nog altijd keurig voor zijn fysiek. De topsnelheid heeft Audi nog niet opgegeven, maar geschat wordt dat dit om en nabij de 220 km/h bedraagt. De (lichtere) Macan 2.0 kan namelijk 229 km/h halen. Schakelen verloopt standaard via de achttraps S tronic, en quattro-vierwielaandrijving is uiteraard ook altijd van de partij.
Nederland Dan nu het addertje. Audi vermarkt de Q7 met viercilinder in eerste instantie in de Verenigde Staten. Een lancering in Europa, waaronder Nederland, wordt evenwel niet uitgesloten aangezien dergelijke downsizing doorgaans een gunstig effect heeft op de vanafprijs. Nu is nog instappen en wegrijden bij € 76.870,-. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.