18 oktober 2016 - De nieuwe 5-serie moet ontzettend goed landen, nee, aanbid worden wil BMW niet haar verkoophegemonie doorbroken zien worden door Mercedes-Benz. Met nog 2,5 maand te gaan stevent die laatste namelijk af om gekroond te worden tot nieuwe verkoopkoning in het luxe segment.
Tien jaar is BMW nu al het beste verkopende luxemerk ter wereld. Het ene jaar met een ruime voorsprong, soms nipt. Maar anno 2016 is het Mercedes-Benz dat wel erg hard gaat. Dankzij de vele (nieuwe) SUV's en crossovers die het heeft gelanceerd.
Comfortabele voorsprong In de eerste negen maanden van dit jaar wist Mercedes al 1,54 miljoen auto's te slijten, een plus van 11,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En dat terwijl BMW ook best lekker bezig is met 1,48 miljoen verkochte auto's tot en met september van dit jaar. Dit komt neer op een stijging van 9,4%. Om precies te zijn heeft Mercedes-Benz momenteel een voorsprong van 57.985 auto's, en hoewel de strijd nog niet is gestreden, zal BMW nu al het lood in de schoenen voelen tijdens de eindsprint. Bovendien zal Mercedes-Benz zich aangemoedigd voelen door het feit dat het mogelijk vier jaar eerder dan gepland de verkoopkroon op te eisen. Die ambitie had het zich namelijk pas in 2020 gesteld.
Opgejaagd van beide kanten En Audi? Dat groeit van januari tot en met september met 4,5% in verkoopaantallen. Een groei die een stuk minder sterk is dat dat van Mercedes en BMW, maar nog altijd goed voor een totaal van 1,41 miljoen auto's. Evenwel licht Audi met een achterstand van 70.000 auto's zo goed als uit de race voor het kampioenschap. Zelfs de nieuwe Q5 gaat dit niet goedmaken. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.