Avontuur elektrische Audi R8 e-tron al weer voorbij
14 oktober 2016 - Nog geen jaar heeft het geduurd, het elektrische supercar-avontuur dat Audi R8 e-tron heet. De Duitsers hebben de productie gestopt wegens teleurstellende verkopen.
Audi experimenteerde voor het eerst met een elektrische R8 tijdens de levenscyclus van de eerste generatie. Dat duurde uiteindelijk nog zes jaar, tot op de Autosalon van Genève in 2015. Toen introduceerden de Duitsers de R8 e-tron op basis van de nieuwste generatie, om in de loop van dat jaar aan de productie te beginnen. Maar nu is die dus al weer stopgezet.
Neus ophalen Valt uit dit teleurstellende avontuur op te maken dat men (nog) niet zit te wachten op de elektrische, geruisloze supercar? Misschien, want aan de specificaties en prestaties van de R8 e-tron kan het niet hebben gelegen.De R8 e-tron maakte gebruik van twee bij de achterwielen gemonteerde elektromotoren die een totaal van 462 pk en liefst 900 Nm konden opwekken. Van 0 naar 100 km/h was zodoende al binnen 4 seconden gepiept, vergelijkbaar met de benzineslurpene V10-versies.
Ontiegelijk duur Audi zelf gooit de korte levensduur van de R8 e-tron op diens prijskaartje. Die bedroeg namelijk € 1 miljoen. Behoorlijk absurd als je weet dat je voor die prijs vijf Tesla's Model S P100D kunt kopen, elk met dezelfde prestaties.Audi kon echter niet zakken in prijs vanwege de torenhoge ontwikkelingskosten in combinatie met de sowieso beperkte oplage van de R8 e-tron. Nog geen 100 zijn er verkocht. We zijn dus zeer benieuwd hoe de Rimac One het ervan af gaat brengen. Die EV-supercar zit namelijk in het zelfde schuitje. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.
Model s P100D dezelfde prestaties?? 2.5sec naar 100 is zelfde als 4sec naar 100??? De tesla blaast deze r8 gewoon weg voor een vijfde van de prijs en nog geld over. De r8 is een prachtauto maar wat een onzin weer, mainstream media en realiteit. Ze zullen het nooit leren... En de Rimac, die zet een la ferrari op z'n plaats, de 2de. Oud nieuws...
Steven
|
|
17
-
10
-
2016
|
08
:
15
uur
0-100 is geen geijkte maatstaf als het gaat over vergelijking van wagens, en zegt trouwens heel weinig over de werkelijke prestaties. Echte maatstaf hier zou dan de sprint over 1000 meter zijn. Maar als je naar dagdagelijks rijden kijkt, dan zijn zaken zoals hernemingen veel belangrijker. Of bochtengedrag. En zeker voor wat betreft dat laatste zijn er een pak wagens waar ik liever in zit dan in een tesla. Snel weg van de lijn, maar zo bijgehaald als het wat bochtiger wordt...