11 oktober 2016 - Jaarlijks voert de ADAC, het Duitse equivalent van de ANWB, diverse onderzoeken uit waarbij auto's op de pijnbank worden gelegd. Eentje daarvan is de gerenommeerde remtest (vanaf 100 km/h). Tijdens de afgelopen 4 jaar heeft de ADAC meer dan 500 verschillende auto's aan deze test onderworpen en zopas enkele resultaten daaruit vrijgegeven.
De voornaamste conclusie uit ADAC's terugkerende Bremtest is dat de remmerij op auto's steeds beter wordt. Ook bij betaalbare modellen. Zo had een Volkswagen Golf 4 in 2001 nog 39,5 meter nodig om vanaf 100 km/h tot stilstand te komen, terwijl de Golf van een generatie later slechts 37,5 meter nodig had. De huidige Golf deed het in testjaar 2013 nog weer vier meter beter met 33,6 meter.
David vs Goliath Een uitkomst dat zelfs ADAC niet meteen voorzien had, is dat een aantal doorsnee auto's dankzij de ontwikkeling van remmen eerder stoppen dan kostbare supercars. Een voorbeeld? Een Seat Leon ST (1.6 TDI) stond in oktober 2014 na 33,1 meter stil, terwijl de Audi R8 Spyder V10 een half jaar eerder nog 33,2 meter nodig had. De Mercedes-AMG GT had in oktober 2015 zelfs 34,4 meter nodig om vanaf 100 km/h weer terug in rust te keren. Dat is een gelijke score met de nog niet zo lang geleden geïntroduceerde Smart Forfour en slechts een meter eerder dan de Volkswagen CrossUp! De beste stopkracht in de compacte klasse komt op het conto van de MINI One Diesel. Binnen 32,7 meter sta je ermee stil vanaf 100 km/h.
Porsche houdt reputatie hoog Het begin welhaast een open deur te worden, want net als in veel andere onderzoeken gaat Porsche er met de beste score vandoor. Neem de 911 Carrera Cabriolet. In augustus 2013, toen de ADAC de meting deed, stond het zomerse model al na 31,3 meter stil vanaf een gereden snelheid van 100 km/h. Een jaar eerder deed de Coupé-variant hier nog een volle meter langer over, de nummer twee in ADAC's toplijst onder de best remmende auto's. De Zuffenhausers weten hun remreputatie dus hoog te houden.
SUV's zo onhandelbaar nog niet En de populaire SUV? Ook daarvan zijn diverse modellen op de pijnbank gelegd. De beste tot dusver is de huidige generatie Volvo XC90 (met D5-dieselmotor), goed voor een remweg van 33,6 meter. Maar de nog grotere Audi Q7 doet het ook niet verkeerd met 34,6 meter, net als de Kia Sportage (2.0 CDRi). De Zuid-Koreaan scoorde in februari 2014 een verdienstelijke 35,3 meter.De slechtste auto uit de ADAC-test tot dusver is de Citroen Jumper Combi. Die heeft 47,8 meter nodig om vanaf 100 km/h tot stilstand te komen. Al moet hierbij gezegd dat de zware en grote bestelwagen duidelijk benadeeld is.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.