28 september 2016 - De Land Rover Discovery heeft altijd al bekend gestaan als praktische alleskunner. Hij is geschikt voor in het terrein, een uitje met de familie en de wekelijkse boodschappen. Dat alleskunner-karakter wordt in de nieuwe generatie nog verder doorgevoerd. Maak kennis met de gloednieuwe Land Rover Discovery, de familie-SUV.
Over het design hoeven we niet al te veel uit te wijden. Dat is na de Discovery Concept al geen geheim meer en ook de raakvlakken met de Discovery Sport zijn duidelijk. Leuk is het dat Land Rover haar erfgoed levend houdt door de achterzijde net als voorheen asymmetrisch vorm te geven. Of dat geslaagd is laten wij aan je eigen beoordeling over, maar het kenmerkt het model wel.
480 kg lichter Met bijna 5 meter lengte (4.970 mm) is de Discovery een lel van een auto. En toch zijn de Britten erin geslaagd om 480 kg gewicht te besparen. Daardoor komt deze vijfde generatie net boven de 2 ton uit. Het moet zijn rijgedrag op het verharde sterk verbeteren.
Zeven volwaardige zitplaatsen, ook voor volwassenen In de Discovery is net als voorheen plaats voor zeven personen die verdeeld zijn over drie zitrijen. Land Rover claimt dat alledrie de zitrijen geschikt zijn voor volwassenen. Een claim die, als het waar is, een unieke positie oplevert. Om het comfort voor alle inzittenden op top niveau te brengen zijn alle zeven stoelen uit te rusten met stoelverwarming en profiteer je op de eerste en tweede zitrij indien gewenst van stoelventilatie. De bestuurder en passagier kunnen zelfs genieten van de massagefunctie. Uniek is dat de tweede en derde zitrij middels je smartphone op en om te klappen zijn. Volgens de fabrikant handig wanneer je bij de kassa staat in de bouwmarkt en je auto zichzelf alvast klaarmaakt voor je grote aankopen. Tsja...
Gigantische opbergruimte De nieuwe Discovery is een waar ruimtewonder. Tussen de voorstoelen is een enorm opbergvak gecreeerd waar twee 2-liter flessen kunnen worden opgeborgen. In de middenarmsteun passen volgens Land Rover zelfs vijf iPad's. Negen USB-poorten, zes 12-voltaansluitingen alsook een 4G-wifi-hotspot behoren tot de mogelijkheden. De bagageruimte is met twee zitrijen in gebruik maar liefst 1.231 liter.
Inparkeren met aanhanger? Kinderspel! Zoals we van de Discovery gewend zijn heeft ook bij de nieuweling het offroad-karakter veel aandacht gekregen. De SUV heeft een indrukwekkende bodemvrijheid van 283 mm (+ 43 mm) en kan door 90 cm diep water waden. Zou hij daarmee nog meer kunnen dan zijn voorganger? We gokken van wel. Het trekken van een flinke aanhanger (tot 3.500 kg) wordt eveneens kinderspel. Diverse assistentiesystemen houden die in het gareel en voor wie moeite heeft met achteruit inparkeren kan eveneens rekenen op hulp. Kies op het scherm waar je wilt inparkeren en de Discovery doet het volautomatisch voor je.
Prijzen al bekend Vanaf de verkoopstart in het voorjaar van 2017 zal Land Rover de Discovery leveren met drie dieselmotoren en één benzine. De eerste is een 2.0 liter viercilinder diesel met 180 pk. De prijs daarvan is vastgesteld op € 74.560,-. Meer dieselkracht is er in de vorm van de 240 pk en 500 Nm sterke twin-turbo Sd4 (€ 80.160,-). Wie voor absolute dieselpower gaat kan vanaf € 96.460,- instappen in de 258 pk en 600 Nm sterke Td6-dieselmotor. De (voorlopig) enige benzinemotor is de supercharged 3.0 liter V6 met 340 pk en 450 Nm. Wie dan wenst moet rekening houden met een investering van tenminste € 116.610,-. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.