15 september 2016 - Het einde van de zomer nadert, maar niet bij Mercedes-Benz. Bij de Duitsers gaat het dak er juist af deze nazomer. Met de Mercedes-AMG GT Roadster en GT C Roadster om precies te zijn. Beide snel genoeg om de laatste zonnestralen te vangen!
Twee jaar geleden, eveneens als primeur op de Paris Motor Show, presenteerde Mercedes-Benz haar gloednieuwe krachtpatser genaamd Mercedes-AMG GT. Een haast hondsdolle sportcoupé die bij ons op de redactie smakelijk ontvangen werd. Dit jaar is het de beurt aan de cabriolet-variant om het publiek in Parijs te verleiden. De Roadster is uiteraard voorzien van een stoffen kapconstructie die slechts elf seconden nodig heeft zich te ontvouwen. De toegenomen massa van de dakloze versie? Met een leeggewicht van 1.595 kg weegt de basisversie ongeveer 80 kilogram meer dan zijn gesloten familielid.
Twee smaken Net als de Coupé biedt Mercedes-AMG de GT direct na zijn introductie aan in twee smaken, te beginnen met de 'basis' GT Roadster. Hoewel basis"¦ met een 462 pk sterkte biturbo V8 in de neus is deze cabriolet natuurlijk allesbehalve een stakker. Nul naar honderd raffelt hij in vier seconden af en zijn topsnelheid ligt net boven de 300 km/h. Gewelddadiger is de tweede uitvoering met de toevoeging 'C' die van AMG liefst 557 pk meekrijgt. Het zorgt ervoor dat de dakloze Duitser in staat is de 316 km/h aan te tikken. Ook de klassieke sprinttijd geschiet een stuk vlotter. Slechts 3,7 seconden is er nodig om vanuit stilstand naar 100 km/h gelanceerd te worden. Maar daarbij houden de aanpassingen aan de 'C'-variant niet op. Het model krijgt beschikking over dezelfde actieve achterwielbesturing en elektronische slipdifferentieel van de AMG GT R " het topmodel van de GT-reeks. Ook monteert Mercedes standaard het AMG Ride Controle sportonderstel met adaptief instelbare demping op de GT C Roadster.
Parijs Zoals eerder vermeldt, de nieuwe Mercedes-AMG GT Roadster en GT C Roadster staat als wereldprimeur op de Paris Motor Show. Overigens verschijnt de 'C'-variant in een later stadium tevens als Coupé. De Autosalon van Genève lijkt ons daarvoor een goede gelegenheid. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.