12 september 2016 - Tesla heeft naar eigen zeggen haar semi-autonome rijsysteem Autopilot verbeterd met versie 8.0. In plaats van vooral samen te werken met camera's leunt de nieuwe versie meer op de radar in de Model S en X. Dit zou veiliger zijn.
Tesla's Autopilot ligt sinds begin mei hevig onder vuur. Toen klapte een Amerikaan in zijn semi-autonoom rijdende Model S hard achterop een vrachtwagen. Hij overleed. Volgens Tesla eigen schuld, dikke bult, want de bestuurder dacht dat helemaal niet meer opletten vanwege een ingeschakelde Autopilot best kon. Zo is het ook weer niet, benadrukt Tesla telkens.
Betafase Naar wie het vingertje daadwerkelijk gewezen kan worden, zal misschien wel nooit helemaal duidelijk worden. Tesla reageert in elk geval op dat dodelijke ongeval door nu Autopilot 8.0 te presteren. Opnieuw een betaversie (dus eigenlijk zijn Model S- en X-rijders die het laten installeren en uitproberen simpelweg proefpersonen), maar Tesla is desondanks overtuigd dat het nieuwe systeem veiliger is dan voorheen.
Radar kan beter zien Om de kans op ongelukken te verkleinen is bij Autopilot 8.0 een grotere rol weggelegd voor de boordradar (die sinds 2014 bij Tesla's is ingebouwd). Hoewel camera's en sensoren nog altijd worden gebruikt, hoeven deze niet meer de verkregen radargegevens te verifiëren. Eerder was die controle wel noodzakelijk, omdat de radar sommige onschuldige objecten voor potentieel dreigend kon aangezien. Een colablikje kon 'in de ogen' van Autopilot een voorligger zijn, bijvoorbeeld. Versie 8.0 rekent daarmee af omdat deze in staat is zesmaal meer informatie over objecten te verzamelen.
Om de hoek kijken Ook nieuw is dat Autopilot 8.0 als het ware 'om de hoek' kan kijken door vooraf een signaal uit te sturen die via het wegdek de omgeving voorbij een bocht in kaart brengt. Een voorligger of ander potentieel gevaarlijk obstakel wordt hiermee vooraf bekend.
Drie waarschuwingen Tot slot waarschuwt Autopilot voortaan beter dat de bestuurder bij de les moet blijven. Voorheen waren handen aan het stuur bij een ingeschakelde Autopilot al prima. Met 8.0 geven semi-autonoom rijdende Tesla's een drietal waarschuwingen af als de bestuurder zijn handen niet het stuur houdt. Als de berijder hierna nog niet naar het stuur grijpt, schakelt Autopilot zichzelf uit (en zal de bestuurder wel moeten).Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.